Kiedy jesienią 1998 roku startowałem z Erą Jazzu wiedziałem, że ma to być impreza inna niż wszystkie. Postawiłem – przede wszystkim – na ekskluzywność i prestiż wydarzeń,  a co za tym idzie, na taki dobór artystów, by ich koncertami przerwać tuzinkowość innych prezentacji. Może właśnie dlatego wielu artystów pojawiało się pod szyldem Ery Jazzu po raz pierwszy w Polsce. I zawsze – co jest już regułą imprezy – na jedynych koncertach w kraju. Oczywiście, Era Jazzu nie może wyzbyć się możliwości prezentowania wielkich gwiazd jazzu, ale sam projekt daje ogromne możliwości pokazywanie także tych, których kariery rozgrywają się  głównie w Ameryce czy w Europie. Z jednej więc strony wielkie, komercyjne i jazzowo populistyczne nazwiska jak Diana Krall, Al Di Meola, Wayne Shorter, Herbie Hancock, Jan Garbarek, Cassandra Wilson, John McLaughlin, Dee Dee Bridgewater, Joe Zawinul; z drugiej strony artyści, którzy – właśnie  poprzez koncerty Ery Jazzu – zaistnieli wspaniale w polskiej świadomość artystycznej. Lista ta jest niezwykle długa, ale jest także powodem mojej dumy:to ponad dwieście koncertów i – chyba- półmilionowa publiczność ! Przedstawiłem w Polsce -po raz pierwszy- takie znamienite osobowości, jak Patricia Barber, Dianne Reeves, China Moses, Nnena Freelon, Omar Sosa, Mariza, Angelique Kidjo, Abbey Lincoln, cały nurt chicagowskiej New Black Music, wyśmienitych innowatorów Carlę Bley, Dino Saluzzie’go, Davida Murray’a.

Przez dwie dekady Era Jazzu stała się ważnym cyklem koncertów klubowych i galowych najwybitniejszych gwiazd współczesnego jazzu oraz znaczącym przedsięwzięciem kulturalnym plasowanym w ścisłej czołówce europejskich i polskich imprez jazzowych  Kulminacją jest  coroczny, wielodniowy, Aquanet Jazz Festival, który obejmuje zarówno koncerty wielkich gwiazd, jak i szeroką prezentację  najciekawszych jazzowych  zjawisk i trendów. Od lat realizowany jest także Poznań Jazz Project promujący młodych, poznańskich muzyków. To dość symptomatyczne i niezwykle budujące, gdy laureaci Ery Jazzu stają się ważnymi osobistościami nowego, polskiego jazzu a Nagroda Ery Jazzu staje się swoistą przepustką do kariery. Perkusista Adam Zagórski jest laureatem nagrodzonego w 2016 roku kwartetu Zagórski/Skowroński/Mucha/Tuźnik, gitarzysta Piotr Scholz otrzymał Nagrodę Ery Jazzu w 2017 roku a  harmonijkarz Kacper Smoliński to nasz tegoroczny laureat. Teraz wspólnie z basistą Damianem Kostką i saksofonistą Kubą Marciniakiem tworzą Weezdob Collective. Swój nowy zespół przedstawi, uwielbiany w Poznaniu, gitarzysta Dawid Kostka – także laureat Nagrody Ery Jazzu.

Jubileuszowy koncert „ Era Jazzu-gramy już 20 lat ! ” w prestiżowej, poznańskiej Auli UAM  odbędzie się w sobotę 24 listopada a gwiazdą wieczoru będzie słynna skrzypaczka Regina Carter – genialna instrumentalistka, powszechnie uznawana za najwybitniejszą skrzypaczkę jazzową na świecie, honorowana najważniejszymi laurami oraz uznawana  od lat przez prestiżowy magazyn Down Beat za Jazzową Skrzypaczkę Roku. To ponowne zaproszenie Reginy Carter ( po raz pierwszy pokazaliśmy ją w Polsce w 2011 roku) jest także znamienne dla całego projektu, w którym  nie zwracam uwagi na “gwiazdorstwo” zapraszanych muzyków. Bardziej interesuje mnie ich muzyczna, kreatywna forma. I oczywiście niezaprzeczalny fakt, iż są elitą współczesnego jazzu. Nie szukam artystów z pogranicza jazzu, zwłaszcza jakiś przejściowych mód; interesuje mnie jazz ze wszystkimi jego mutacjami, ale także ten tworzony potrzebą artystycznego wyzwania, a nie komercyjnej, przemijającej mody. Dbam bardzo o atrakcyjną oprawę naszych koncertów, o charakterystyczne i bardzo rozpoznawalne projekty graficzne, druki i plakaty, wydawnictwa, książki i płyty.

Dionizy Piątkowski