Rozkołysane romantyką oraz „scandinavian touch of jazz” nagrania szwedzkiego pianisty i kompozytora Petera Knudsena wymykają się prostej analizie. Jest w nich bowiem ogromna różnorodność stylistyczna, magia formalna i artystyczny entuzjazm budowany perfekcyjnie przygotowaną kompozycją oraz znakomitym, wirtuozerskim wykonaniem. Peter Knudsen  jest nie tylko pianistą i  kompozytorem, ale także wnikliwym obserwatorem kultury. Stad często w jego projektach pojawiają się liczne kulturowe i artystyczne skojarzenia. Jego nowy album „Reimaginations” jest rezultatem wcześniejszej współpracy z klasycznym gitarzystą Davidem Harenstamem, z którym zrealizował doskonale przyjęty album „All in Twilight” – improwizacyjne spotkanie z muzyką japońską, szwedzką oraz francuską oraz brawurową interpretacją duetu „In a Sentimental Mood”- popularnego standardu Duke’a Ellingtona. Poprzednie albumy Petera Knudsena z logiczna konsekwencją eksplorują repertuar zarówno francuskiego impresjonizmu i szwedzkiego romantyzmu, ale nie unikają autorskiej  ekspresji własną muzyką inspirowaną naturą, literaturą i samym życiem. Dokumentem takiej artystycznej koncepcji są doskonale przyjmowane przez krytyków i publiczność albumy „Sagas of the Present” z Peterem Knudsenem Eight, „Nature Spirits” ze Stockholm Jazz Orchestra  oraz zrealizowany z międzynarodowym kwartetem. „Derupeto”.

 Reimaginations” jest częścią artystycznego projektu badawczego Norweskiego Uniwersytetu Nauki i Technologii realizowanego w ramach „Expanding Horizons” — improwizacyjnych eksploracji muzyki klasycznej XX wieku. W ramach projektu  „Expanding Horizons” bada się różne koncepcje, które – poprzez improwizacje – mogą na nowo odkrywać kompozycje zachodniej muzyki artystycznej XX wieku. Poprzez wybrane utwory z takiego repertuaru i praktyczne eksploracje z udziałem skandynawskich muzyków przygotowano różne projekty oraz koncepcje w podejściu do wykorzystania improwizacji do znanych kompozycji: od podejść, które pozostają blisko partytury, poprzez zrekonstruowane wersje muzyki aż po nieograniczone fakturą podejście do swobodnej, jazzowej improwizacji.

Peter Knudsen włączył do sesji nie tylko własne kompozycje „Contemplation” i  „Meditation”, ale wykorzystał przede wszystkim klasyczny kanon: utwory Maurice Ravela („Valses Nobles et Sentimentales”), Amy Beach („By the Still Water”), Lili Boulanger („Cortege”, „D’un Vieax Jardin”) i Ruth Crawford Seeger („Nine Preludes for Piano”). Do realizacji zaprosił znakomitych szwedzkich i norweskich muzyków (Svante Soderqvist— cello and  bass, Jenny Kristoffersson — bass, Daniel Olsson — drums, Tuva Halse — violin, Amund Ase — vibraphone, Eirik Hegdal — saxophone, Michael Duch — bass, Tor Haugerud — drums) sobie pozostawiając luksus przygotowania aranżacji oraz partie fortepianowe. W mieszanych konstelacjach, od duetu do sekstetu, muzycy przekręcają i obracają klasyczne utwory fortepianowe w sposób, który czasami brzmi blisko oryginalnej muzyki, czasami jako pogranicze między improwizacją a kompozycją, a czasami jako coś zupełnie nowego.  „Reimaginations” niezwykle ciekawie  łączy przeszłość i teraźniejszość ukazując jakby utwory fortepianowe kompozytorów XX wieku zostały napisane dzisiaj dla muzyków improwizujących w kontekście skandynawskiego jazzu.

Dionizy Piątkowski