Poza licznymi premierowymi nagraniami, dokumentacją ważnych kompozycji oraz ich twórców a nade wszystko rejestracją polskiej muzyki klasycznej i współczesnej wydawnictwo DUX Recordings przedstawia i promuje młodych artystów, dla których album w tej prestiżowej oficynie jest często „przepustką” do wielkiej kariery. Tak jest z pewnością z najnowsza sesją „Sulamita” skrzypaczki Sulamity Sary Ślubowskiej, która wraz z pianistą Michałem Francuzem perfekcyjnie interpretuje kompozycje Grażyny Bacewicz ( „Sonata no.4 for Violin and Piano”), Sergeia Prokofieva ( „Sonata no.1 for Violin and Piano”) oraz znakomitą pracę Arvo Paarta „Fratres for Violin and Piano”. Sulamita Sara Ślubowska jest odkryciem wiolonistyki ostatnich sezonów. Absolwentka Akademii Muzycznej w Katowicach (w klasie Szymona Krzeszowca) od 2020 roku jest asystentką w Katedrze Instrumentów Smyczkowych macierzystej uczelni. Swoje umiejętności doskonaliła pod kierunkiem takich mistrzów, jak  Pierre Amoyal, Gidon Kremer, Maria Szwajger-Kułakowska, Pinchas Zukerman, Roland Baldini czy Bartłomiej Nizioł. Jest laureatką licznych konkursów: Pierwszej Nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Młody Paganini w Legnicy, Pierwszej Nagrody na  Ogólnopolskim Konkursie Młodych Skrzypków im. Stanisława Serwaczyńskiego w Lublinie, nagrody na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Jako solistka występowała m.in. z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy AUKSO, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Podkarpackiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Dolnośląskiej, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, Symfoniczną Filharmonii Poznańskiej oraz Orkiestrą Symfoniczną Staatstheater w Cottbus. Grała również na  ważnych festiwalach muzycznych (Festiwalu Bayreuth  Baroque, Kromer Festival Biecz, Festiwalu Muzyki Polskiej w Gÿor oraz na Festiwalu Chopin i jego Europa w Warszawie).  Jest także skrzypaczką Equilibrium String Quartet i Metropolis Piano Quartet, OH- orkiestry historycznej oraz orkiestry kameralnej Polish Soloists. Teraz daje  się poznać jako solistka niezwykle subtelnego i perfekcyjnie odczytanego albumu.

DUX Recordings przygotował podobny zestaw sonat na skrzypce i fortepian. Są to kompozycje Zygmunta Noskowskiego i Cesara Franka w ciekawej interpretacji  skrzypka Adama Wagnera  i pianisty Dariusza Norasa. Solowy projekt „Works for Cello” przygotowała Joanna Gutowska, która interpretuje  prace  fińskiej kompozytorki Kaiji Anneli Saariaho. Subtelność oraz melancholia brzmień przenikają się wraz z ekspresją perfekcyjnej interpretacji. Krakowski kwartet gitarzystów (Miłosz Mączyński, Joanna Baran – Nosiadek, Łukasz Dobrowolski i Mateusz Puter) zrealizowali sesję „Musical Landscapes” z kompozycjami klasyków ( Johann Sebastian Bach, Luigi Boccherini, Claude Debussy, Edvard Grieg, Modest Mussorgsky, Paulo Bellinati, Leo Brouwer) portretując wirtuozerią i nastrojem znakomite utwory. Cracow Guitar Quartet jest tutaj mistrzem brzmień i budowania emocji, w których nostalgiach, zaduma i ekspresja nurzają się w wirtuozerskich dialogach. Album „Human/Pujol/Galliano” to popis akordeonistki Elwiry Śliwkiewicz – Cisak, która wraz z gitarzystą Jakubem Niedorobkiem i Silesian Chamber Players wspaniale odnajdują się w kompozycjach Alberta Hamanna („Suite ‘Azanca’ for guitar,accordion and string orchestra”), Maximo Diego Pujola („Suite ‘Buenos Aires’ for accordion and guitar”) oraz jazzowego mistrza gry na akordeonie, Richarda Galliano („Opale Concerto for accordion and string orchestra”). Klasyczny album „Suites & Concerto” to w katalogu DUX dokumentacja słynnego działa Georga Philippa Telemana w znakomitej interpretacji Altberg Ensemble pod kierunkiem Petera Van Heyghena. Wśród nowości wydawniczych DUX Recordings warto odnotować także znakomite interpretacje polonezów Fryderyka Chopina, Alfonsa Szczerbińskiego, Jana Kiszwaltera, Michała Kleofasa Ogińskiego, Juliusza Zarębskiego, Józefa Wieniawskiego oraz Ignacego Jana Paderewskiego. Album „Polish Polonaises” jest brwaurową sesją pianstki Juli Kociuban.

Kameralne prace Karola Rathausa przybliża  Karol Rathaus Ensemble (Marcin Hałat-skrzypce, Marcin Mączyński-wiolonczela, Piotr Lato-klarnet i pianistka Aleksandra Hałat). Realizując podjętą misję przywrócenia do życia koncertowego wybitnego polskiego kompozytora, po raz kolejny zespół sięgnął po rzadko wykonywaną muzykę  swojego patrona. Po światowej premierze fonograficznej w 2021 roku dwóch utworów kameralnych Karola Rathausa ( „ Tria op. 53” z 1943 roku i „Tria Serenade op. 69” z 1953 roku), zespół zdecydował nagrać kolejne kompozycje – a co istotne – niektóre z nich zostały również zarejestrowane po raz pierwszy. Repertuar płyty został tak dobrany, aby dać słuchaczowi możliwość poznania zarówno nowych utworów Karola Rathausa, jak też oblicza kompozytora, jako twórcy kameralistyki,  również liryki wokalnej (z gościnnym udziałem mezzo-sopranistki Roksany Wardengi).Rozbudowanie zespołu o trębacza ( Piotr Nowak), Pawła Cala ( horn) i Damiana Lipienia ( bassoon) znacznie wzmocniło format kompozycji.

Dionizy Piątkowski