Dość trudno wytłumaczyć dlaczego muzyka Jana Sebastiana Bacha jest często ważną inspiracją dla jazzu. Bywało tak w czasach Krzysztofa Komedy i jego sztandarowej kompozycji „Memory of Bach”, „bachowskich” kompozycji Modern Jazz Quartet ( kultowy album „Blues on Bach”) czy repertuarowej fascynacji pianisty Jacquesa Loussiera, który jazzowo „rozgrywał” kompozycje wielkiego twórcy na najróżniejsze, najczęściej jazzowe sposoby ( od „Bach’s Goldberg Variations” po Reflections Of Bach”). Bachem zafascynowany był także Keith Jarrett a jego interpretacja słynnego „Das Wohltemperierte Klavier”  jest wirtuozersko zachwycająca. Bachem zainteresował się także pianista Andrzej Jagodziński, który wraz z autorskim Trio ( i po sukcesie nagrań z jazzowymi wersjami etiud, mazurków Fryderyka Chopina) zrealizował rewelacyjny album „Bach”. W odróżnieniu od muzyki Chopina, w której złożone harmonie i piękne  melodie były podstawą do improwizacji, w muzyce Bacha, dla Jagodzińskiego i jego Trio inspiracją stała się polifoniczność i wielogłosowość kompozycji  oraz nieograniczone możliwości przenikania i wpływania na siebie pojedynczych, instrumentalnych inspiracji.

Innym tropem poszedł aranżer, kompozytor i perkusista Józef Eliasz, który – bodaj pierwszy – przygotował zestaw kompozycji Jana Sebastiana Bacha w opracowaniu oraz aranżacji na orkiestrę jazzową i symfoniczną. „Impressions On Bach” nie jest pierwszym takim projektem Józefa Eliasza. Równie ciekawy i artystycznie konsekwentny jest album „Polish Songs” zrealizowany przez Eljazz Big Band, orkiestrę smyczkową oraz wokalistów ( Karen Edwards i Stanley Breckenridge). W ciekawy sposób zaaranżowano znane i popularne polskie przeboje ( od „Czas nas uczy pogody” Krzesimira Dębskiego i „Tomaszów Zygmunta Koniecznego po balladę z „Noża w wodzie Krzysztofa Komedy). Popularne piosenki zaaranżowane na orkiestrowe brzmienie stają się na nowo ciekawymi, swingującymi standardami. Znakomitym jest album „ After The Catasprophe” z kompozycjami Krzysztofa Komedy. Realizacja Józefa Eliasza i jego słynnego Eljazz Big Band jest prekursorska. Jest to bowiem pierwsza, zwarta i precyzyjnie dopracowana „komedowska sesja” przygotowana na orkiestrę. Wypracowane na płycie „ After The Catasprophe” brzmienie zawdzięczmy więc nie tylko brawurowym aranżacjom popularnych kompozycji Komedy, ale przede wszystkim nowatorskiej formule stylistycznej prezentacji budowanej przez jazzowy Eljazz Big Band,  Polską Orkiestrę Kameralną Filharmonii Narodowej oraz gościnny udział znakomitych solistów ( od Mike’a Sterna i  Henryka Miśkiewicza po Marcina Gawdzisa, Michała Tomaszczyka, Adama Lemańczyka, Jacka Rodziewicza, Miłosza Gawryłkiewicza i Macieja Sikałę). Podobna genezę na także album  W Rytmie Chopina”- zestaw utworów Fryderyka Chopina rozpisanych na big band i orkiestrę symfoniczną. Całość zaaranżowano tak, aby ukazać kunszt i piękno wielkiego kompozytora, ale w zupełnie innej, nowatorskiej szacie. Na ostateczne brzmienie wpływ mieli aranżerzy Krzysztof Herdzin, Jan Ptaszyn Wróblewski, Henryk Miśkiewicz oraz Bogdan Ciesielski.

Impressions On Bach” nie jest zatem pierwszym, orkiestrowym projektem Józefa Eljasza, który do realizacji zaprasza nie tylko swój big band, ale także kameralistów oraz wybitnych solistów. Eljazz Big Band podjął wyzwanie zmierzenia się z kompozycjami najwybitniejszego kompozytora wszechczasów. Po raz pierwszy opracowano klasyczne kompozycje na jazzowy big-band oraz orkiestrę kameralną. Aranżacje przygotowali Piotr Wrombel, Andrzej Jagodziński, Bartosz Pernal, Adam Lemańczyk, Jacek Namysłowski, Michał Tomaszczyk, Paweł Tomaszewski, Piotra Mania, Piotr Dahlgner, Bogdan Ciesielski i Aleksandra Tomaszewska czyniąc z monumentalnych kompozycji Bacha znakomite i nowoczesne utwory estradowe. Barokowa stylistyka została zgrabnie „zagubiona” poprzez wprowadzenie nowych elementów harmonicznych i rytmicznych tworząc nową, współczesną muzyczna fakturę. Perfekcyjnie opracowana i korygowana wymogami jazzowego big bandu, brzmieniem klasycznej orkiestry i kreatywną elokwencją solistów  ( Marcin Gawdzis, Maciej Sikała, Adam Lemańczyk, Szymon Łukowski, Piotr Olszewski, Józef Eliasz, Jacek Namysłowski) tworzy z kompozytorskiej skarbnicy J. S. Bacha nowa, artystyczna jakość. Znane kompozycje ( „Prelude in G minor”, ” Bouree in E minor”, “ Adagio”, “ Jesus bleibet meine Freude”, “Prelude C minor” oraz “Aria on the G string”  i równie słynna “Toccata”) stają się sesją „ Impressions On Bach” nowymi standardami.