Kompozytorka, pianistka i wokalistka Hania Rani wraz z wiolonczelistką Dobrawą Czocher wiosną 2021 roku podpisały kontrakt z prestiżową oficyną wydawniczą Deutsche Grammophon i ta sensacyjna wiadomość jest wystarczającą przepustką do wielkiej, światowej muzyki a płyta „Inner Symphonies” jest zapowiedzią wielkich karier polskich artystek ! Hania Rani i Dobrawa Czocher to najmłodszy w historii Deutsche Grammophon żeński duet kompozytorski związany z tą prestiżową firmą.
Zaczęły razem tworzyć muzykę w bardzo młodym wieku, odkrywając łączącą je, instynktowną artystyczną więź. Obie artystki są teraz odnoszącymi sukcesy muzykami, ale ta szczególna więź pozostaje niezmieniona. „Jest między nami dużo swoistego pokrewieństwa” – mówi Hania Rani. „Kiedy jesteś „rodzeństwem”, możesz być szczery. Ufamy sobie nawzajem” – dodaje Dobrawa Czocher.To poczucie wzajemnego zaufania i zrozumienia zainspirowało ich debiutancki album dla Deutsche Grammophone. Stworzony przez kompozytorkę – pianistkę i wokalistkę Hanię Rani oraz kompozytorkę i wiolonczelistkę Dobrawę Czocher, nagrany w Sali Filharmonii w Szczecinie, „Inner Symphonies” jest ich pierwszym, pełnym albumem złożonym z autorskich kompozycji.
Hanna Raniszewska (Hania Rani) urodziła się w Gdańsku. Naukę gry na fortepianie rozpoczęła już w wieku siedmiu lat; cztery lata później rozpoczęła eksperymenty z innymi stylami muzycznymi. W 2009 roku ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Feliksa Nowowiejskiego. Jest absolwentką klasy fortepianu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie i kontynuowała naukę na studiach podyplomowych w Berlinie. Obie artystki studiowały na renomowanym Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie oraz w Niemczech. Hania Rani zdobyła uznanie krytyków i odniosła wielki sukces w Polsce i w Wielkiej Brytanii dzięki debiutanckiemu solowemu albumowi, Dobrawa Czocher zbudowała imponującą karierę jako solistka, kameralistka i wiolonczelistka orkiestrowa. Razem współtworzyły także niszowy zespół Tęskno. W 2019 roku Hania Rani nagrała swoją debiutancką płytę „Esja”,która ukazała się w kultowej brytyjskiej wytwórni Gondwana Records. Rok później pianistka wydała płytę „Home„. Współpracowała m.in. z Christianem Löfflerem (projekt Nest), Dobrawą Czocher (album „ Biała flaga”), Hior Chronik, Kamp!, Igorem Herbutem i Misią Furtak (album „Co przyjdzie?”).
Hania Rani sięga w swojej muzyce nawiązując do brzmień wypracowanych przez amerykańskich minimalistów, classical-ambient, kompozytorów muzyki filmowej oraz ilustracyjnej, wzbogacanej często elektroniką. Zazwyczaj jest to muzyka bardzo impresyjna, melancholijna i niezwykle sugestywna, często pozbawiona zaskakujących kulminacji, chociaż nie brakuje w niej przemyślanych struktur i artystycznej dramaturgii. „Moje poszukiwania muzyczne pokazują, czego i mi brakuje w życiu: spokoju, uwagi, refleksji czy właśnie czułości, na przykład w dźwięku – wyjaśnia swoją koncepcje muzyki Hania Rani. Nawet w dzisiejszych, trudnych czasach pandemicznych prowadzę dość nerwowe życie: szybkie, pełne trudnych decyzji, związane choćby z podróżami i nieobecnością w domu. A muzyka jest moim bezpiecznym lądem. Na pewno jest w niej dużo czułości, bo tego jest zawsze za mało. Muzykę traktuję też jako zapis tego, co naprawdę ważne. I nie będzie to przyznanie nagrody, ale to, że spędziliśmy z kimś wspaniały czas, że się zakochaliśmy, że urodziło nam się dziecko. To są rzeczy, które nas poruszają”.
Nagranie „Inner Symphonies” odzwierciedla bliskość artystycznego partnerstwa, które rozwija się od czasu, gdy Hania i Dobrawa po raz pierwszy spotkały się jako nastolatki w szkole muzycznej w Gdańsku. Nagrany w Filharmonii Szczecińskiej album jest ich pierwszą pełną sesją z oryginalnymi utworami. Łączy wielowarstwowo naturalne dźwięki klasycznych instrumentów i brzmienia elektroniczne, tworząc emocjonalnie naładowaną, liryczną, uduchowioną wizję współczesnej muzyki klasycznej. Motywem przewodnim „Inner Symphonies” jest nadzieja. Zwłaszcza podczas spowodowanej pandemią blokady Hania i Dobrawa wspierały się wzajemnie i motywowały zarówno jako przyjaciółki, jak i jako muzyczne partnerki. Świat wydawał się rozpadać, kiedy zaczynały pracę nad albumem, ale miały nadzieję na lepszą przyszłość. Pomogło w tym także wsparcie Deutsche Grammophon, które dało pełną swobodę w rozwijaniu ich muzyki. Ich miłość do świata natury, wraz z motywami przyjaźni i nadziei, znajduje swoje odzwierciedlenie w sesji. Kontrastujące utwory współgrają ze sobą, tworząc unikalny, introspektywny świat dźwięków, od powolnego, tajemniczego piękna „Whale’s Song” po zawrotny „Con Moto”, którego niespokojną energię potęguje delikatna melodia wyłaniająca się spośród motorycznych przebiegów partii fortepianu i wiolonczeli. „ Słowo „inner” symbolizuje tu duchowość, intymność i prywatność, podczas gdy „symphonies” oznacza znacznie więcej niż tylko formę muzyczną, to także symbol swoistej konstrukcji, potęgi i wielkości. To dla nas nowa przygoda” − mówi Hania Rani. „Praca nad „Inner Symphonies” zaczęła się od rozmów przez internet, a potem – gdy mogły wreszcie spotkać się w Gdańsku, ruszyła spontanicznie – – wspomina Dobrawa Czocher. Z wymiany pomysłów oraz licznych improwizacji, będących podstawą do budowania poszczególnych utworów, wyłonił się ostateczny kształt artystyczny albumu. Miałyśmy dużo czasu na rozmowy, na pytania, czego tak naprawdę teraz chcemy, czym jest dla nas muzyka. Ten czas był dla nas naprawdę cenny. Miałyśmy też dużo zabawy. Ćwiczyłyśmy jogę i chodziłyśmy na spacery po lesie”.