Kantata Jazzowa” to drugi, koncepcyjny album  trio Ignacego Jana Wiśniewskiego.  Tym razem w ciekawym projekcie pianista i kompozytor do współpracy zaprosił krakowskiego poetę Michała Rusinka, który stworzył oryginalne teksty, wyśpiewane na płycie przez musicalowego solistę, Kamila Dominiaka. Na prośbę Ignacego –mówi Michał Rusinek – napisałem teksty, które zaśpiewał musicalowy solista, Kamil Dominiak. Są one gdzieś między sercem a rozumem, między emocją a nauką, bo tam mnie zaprowadziła wyobraźnia. W niektórych jest nieco patosu, w innych wiele smutku, w jednym jest czysty obłęd – i żart. Odnoszą się do ponadczasowych prawd, opisanych nierzadko z kosmicznej perspektywy, dotykają organicznie blisko ludzkiej natury”.

 Ignacy Wisniewski Trio to doskonale funkcjonujący ( od 2013 roku) zespół, który albumem „Jazz Shirim” zwrócił uwagę publiczności i krytyków. Wtedy brawurowo rozegrał  jazzem historię gdańskich Żydów –  skomponował instrumentalne utwory a całość zatytułował jako  „Jazz Shirim – Pieśni Jazzowe”. Teraz pojawia się nowa jakość, kantata jazzowa. Ignacy Wiśniewski  to pianista, aranżer, kompozytor, absolwent klasy fortepianu klasycznego Akademii Muzycznej w Gdańsku. Jest kompozytorem muzyki do spektakli teatralnych i filmów dokumentalnych. Współpracuje z aktorami dramatycznymi i musicalowymi współtworząc recitale piosenki aktorskiej. Jest współzałożycielem kwartetu jazzowego Almost Jazz Group, z którym nagrał ciekawe płyty ( „ Almost Jazz Group & Akordina” , „Na Kaszebach”  oraz „ Fade Out”).   Almost Jazz Group łącząc w sobie elementy rozmaitych stylistyk muzycznych wypracował własne niepowtarzalne brzmienie. Znakomitym debiutem fonograficznym formacji okazał się album„ Almost Jazz Group & Akordina”, którego repertuar wypełniły własne kompozycje oraz ciekawe transkrypcje standardów m.in. Billa Evansa, Richarda Beiracha, Charliego Hadena i Henry’ego Manciniego. Na „Fade Out” są już  kompozycje każdego z muzyków, tworzące zaskakujące, ciekawe brzmienia i artystyczne koncepcje ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium formacji, w którym dominujący tandem akordeonu z fortepianem, wspierany jest typową jazzową sekcją rytmiczną. Ignacy Wiśniewski jest także muzykiem kwartetu Milonga Baltica specjalizującego się w wykonywaniu tradycyjnego tanga argentyńskiego a z The Sound Project realizuje pomysły z muzykami trójmiejskiej sceny alternatywnej współtworząc projekty awangardowe z improwizowaną muzyką współczesną. Kontrabasista, aranżer i kompozytor Adam Żuchowski współpracuje z wieloma muzykami jazzowymi m.in. Tomaszem Sowińskim (w projektach Tomek Sowiński and the Collective Improvisation Group), Dominikiem Bukowskim, Piotrem Manią. Współtworzy Mania Trio, które w 2010 roku otrzymało Fryderyka w jazzowej kategorii Fonograficzny Debiut Roku za płytę” Pearl”. Perkusista Paweł Osicki to także zdolny wokalista, kompozytor i producent muzyczny.Twórca muzyki do filmów, spektakli teatralnych, autor projektu muzycznego – „PUSZ- Pęk białych róż” , albumu z nowoczesnymi wersjami piosenek patriotycznych i ludowych z udziałem Stanisława Soyki. Członek grupy Pogodno, Yeshe, Sławek Jaskułke – Reperkusje. Związany z projektami wybitnego trębacza Andrzeja Przybielskiego. Współpracuje  także z Jackiem Budyń-Szymkiewiczem, Sławkiem Jaskułke, Kev Foxem, Jerzym „Mazzoll” Mazolewskim, Joanną Dudą, Antonim Ziut Gralakiem. Partie wokalne wykonuje Kamil Dominiak – solista teatrów muzycznych w Łodzi, Wrocławiu i Gdyni oraz pierwszy w Polsce specjalista „estill voice training” w Akademii Teatralnej w Warszawie i Łódzkiej Akademii Filmowej.

Niezwykle trudna w stylistycznej materii koncepcja jazzowej suity z określonym, artystycznym i literackim przesłaniem. To także spotkanie muzyków jazzowych o teatralnej wyobraźni z poezją Michała Rusinka , gdzie  Ignacy Wiśniewski Trio proponuje z jednej strony współczesny, energetyczny jazz, z drugiej – dużą emocjonalność tekstów śpiewanych przez musicalowego solistę. To także subtelne i wrażliwe kompozycje przygotowane jako kantata jazzowa, w której jest miejsce zarówno na syntezę teatralnych odniesień, jak i improwizujących doświadczeń muzyków. W efekcie, zaskakuje formą wielobarwnego brzmienia, nawiązującego do sonorystycznych poszukiwań nowoczesnego jazzu.

Dionizy Piątkowski