Konsekwencja z jaką  Michał Wilczyński, szef GAD Records dokumentuje polskie zespoły z lat 70-tych i 80-tych jest godna podziwu. W katalogu GAD Records odnalazły się nagrania, które dotąd skrywały radiowe archiwa lub nigdy wcześniej nie znalazły zainteresowania ówczesnych wydawców. Takim rarytasem jest sesja nagraniowa zrealizowana w 1981 roku w studio Polskiego Radia w  Poznaniu przez formacje Komand Band. To także nigdy dotąd nie publikowana sesja z udziałem saksofonisty Andrzeja Olejniczaka, gitarzysty Wiesława Wilczkiewicza, basisty Zbigniew Wrombla, pianisty Piotra Kałużnego, perkusistów Adama Lewandowskiego oraz Marka Surdyka. Sesji przewodzi klawiszowiec i kompozytor Janusz Koman – lider autorskiego Koman Band.

Zespół Koman Band istniał z licznymi przerwami w latach 1972-1985 i był pierwotnie utworzony, jako grupa akompaniująca Krystynie Prońko oraz innym wokalistom. W tej roli Koman Band wziął  udział w nagraniu kilku płyt, między innymi z K. Prońko („Krystyna Prońko”, „Deszcz w Cisnej”), Jadwigą Strzelecką („Dziewczyny marzą o miłości”), Zdzisławą Sośnicką („Moja muzyka”), Hanną Banaszak („Moknie w deszczu diabeł”), Andrzejem Zauchą („Wieczór nad rzeką zdarzeń”) oraz żeńskim kwartetem wokalnym Fiesta. Zespół  Janusza Komana był w pewnym sensie formacją warsztatową, w której pojawiali się – na zasadach nieformalnej współpracy – różni muzycy. Lista artystów, którzy w swojej karierze mają epizod gry z Januszem Komanem jest rozległa i można tam odnaleźć, takich muzyków, jak Wojciech Michalczyk, Jerzy Śnigurowicz, Andrzej Diering, Władysław Dobrowolski, Jerzy Maślanka, Zbigniew Wójcik, Bogdan Krajewski, Tadeusz Janiak, Paweł Serafiński, Andrzej Tylec, Wojciech Waglewski, Czesław Bartkowski, Wojciech Zalewski, Paweł Twardoch, Grzegorz Nagórski, Maciej Sikała, Andrzej Olejniczak i wielu, wielu innych. Koman Band był, jak na polskie warunki, zespołem nietypowym także z tego powodu, że stanowił praktycznie mini orkiestrę z rozbudowaną sekcją dętą.

Po prawie pół wieku od radiowej sesji w 1974 i 1975 roku ukazały się ( oczywiście w GAD Records) nagrania formacji Koman Band. Album „Continuation” zawierał osiem kompozycji, które stylistycznie wpisują się w ówczesną modę jazz-rocka, ale z silnymi wpływami funky i soulu. Janusz Koman nie ukrywał zresztą swych bezpośrednich inspiracji, wskazując, że formacjami, z których dorobku czerpie najintensywniej, są amerykańskie Chicago, Chase i nade wszystko Blood, Sweat & Tears. Komand Band sprawdził się nie tylko w piosenkach („Dom złej dziewczyny”, „W kraju milczenia”),  ale także  w dłuższych formach odkrywających solistyczne możliwości muzyków („Ciemności złote, ciemności srebrne”, „Continuation”). W 1979 roku Janusz Koman skomponował muzykę dla baletu. Suita słoneczna”.To jeden z najbardziej zaskakujących i niezrealizowanych do końca projektów J.Komana z lat 70-tych. Choć w historii tej dekady zapisał się przede wszystkim jako kompozytor, aranżer i lider zespołu Koman Band,  to jego zainteresowania sięgały znacznie dalej: pisał muzykę instrumentalną, szukając inspiracji w świecie jazzu i rocka. Interesowały go również większe formy muzyczne. Zrealizowana z myślą o Teatrze Wielkim w Łodzi „Suita słoneczna” jest, wielowątkową opowieścią nagrana przez Koman Band z towarzyszeniem Orkiestry PRiTV w Łodzi pod batutą Henryka Debicha oraz duetu gitar akustycznych Completorium. Jest tu miejsce na jazzrockowe popisy solowe, filmowy rozmach, a nawet absolutne free! Wszystko zamknięte w czterdziestu minutach, z powracającym niczym echo głównym motywem.

Trzecia część trylogii radiowej Komand Band to album „Afernoon” zawierający nagrania z sesji radiowej w Poznaniu z 1981 roku. Zrealizowano wówczas kilka ciekawych kompozycji, specjalnie napisanych na mniejszy skład Bandu przez Janusza Komana. To historyczne nagranie jest teraz na nowo zremasterowane i wydane w oficynie GAD Records.

Dionizy Piątkowski