Krystyna Stańko –znakomita kompozytorka, autorka tekstów, gitarzystka i  pedagog  to przede wszystkim wspaniała wokalistka obdarzona niezwykle oryginalnym, zmysłowym głosem, swobodnie poruszająca się w najróżniejszych estetykach muzycznych. Teraz brawurowo bawi się latynosko-jazzową płytą „ Novos Anos” – wspaniałym projektem z lekkością muzy wyśpiewanym jazzową sambą, bossa-nową oraz wszelkimi latynoskimi i brazylijskimi skojarzeniami.

Chcę się podzielić muzyką, z którą obcuję od dawna – mówi Krystyna Stańko –  a którą dopiero teraz postanowiłam nagrać. Utwory Jobima, Chicka Corei pamiętam jeszcze z dzieciństwa, były dla mnie ważne i pozostają wyjątkowe do dziś. Swoimi pięknymi melodiami, bogactwem harmonii, rytmów i improwizacji wprowadzały mnie w świat jazzu. Od lat pracuję w trio ze wspaniałymi artystami: Dominikiem Bukowskim i Piotrem Lemańczykiem, nagraliśmy razem kilka płyt, zagraliśmy wiele koncertów, często w trasie rozmawialiśmy o tym, jak bardzo pasowałby do naszego składu ktoś grający na instrumentach perkusyjnych. Szukałam kogoś, kto wejdzie z nami w subtelny świat bossa novy nadając płycie roziskrzonych barw, dopełniając brzmienia w sposób stylowy i nienachalny. Ze Luis Nascimento z Brazylii zrobił na mnie ogromne wrażenie i myśląc o płycie postanowiłam zaprosić go do nagrań i koncertów. Ze Luis nigdy nie nagrywał z polskimi muzykami, a my po raz pierwszy mieliśmy okazję nagrywać z muzykiem z Brazylii, który ma na swoim koncie między innymi współpracę z takimi artystami jak: Cesaria Evora, Michel Legrand, Al Di Meola, Tania Maria, Oumou Sangare, czy Hindi Zahra. Spotkały się nasze słowa, nasze myśli i muzyczne temperamenty”.

Krystyna Stańko jest absolwentką Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach. Współpracowała z krakowską formacją bluesową Dekiel, z którą odbyła trasę koncertową po Niemczech i wystąpiła m.in. na festiwalu Rawa Blues. Podczas studiów założyła własny zespół złożony z czterech kobiet o nazwie For Dee, którego była gitarzystką i wokalistką, a także autorką muzyki i tekstów. Pomysł założenia żeńskiej grupy okazał się na tyle trafiony, że zaowocował zdobyciem głównej nagrody na Festiwalu Piosenki Studenckiej w Krakowie. Udział w konkursie Debiuty – Opole zakończył się również zdobyciem I-go miejsca, a Krystyna Stańko otrzymała nagrodę im. Anny Jantar oraz specjalną nagrodę za najlepszy utwór konkursu. W 1995 roku – już jako duet For Dee z Jowitą Tabaszewską – nagrała płytę „Kobiety”, na której znalazło się tuzin piosenek jej autorstwa. Jesienią 1998 roku zespół zawiesił działalność, by po dwu letniej przerwie,wraz z Olem Walickim i Maciejem Grzywaczem, założyć  (0-58) – grupę jazzową, której główną ideą było komponowanie i granie na koncertach własnej oryginalnej muzyki. Piękne akustyczne brzmienie, interesujące linie melodyczne i bogate harmonie w połączeniu z lirycznymi, poetyckimi tekstami zainspirowały muzyków do nagrania płyty „Do dziesięciu”, która była nominowana do nagrody Fryderyk 2001 w kategorii Jazzowy Album Roku. W roku 2003  zespół zrealizował kolejny album „Tryby” , autorski projekt  Maćka Grzywacza i Krystyny Stańko. Od 2004 roku Krystyna Stańko występuje także z innymi muzykami, jak  Piotr Lemańczyk, Jacek Kochan, Dominik Bukowski, Przemysław Raminiak, zaprasza do współpracy  Hernana Romero – gitarzystę flamenco z Nowego Jorku. W 2008 roku ukazał się kolejny,autorski album Krystyny Stańko „Usłysz mnie” a w 2010 płyta „Secretly” – hołd dla wielkiego artysty Petera Gabriela. Album zawiera kompozycje P.Gabriela w jazzowych, autorskich opracowaniach. Obok wokalistki występują znakomici instrumentaliści: Dominik Bukowski, Piotr Lemańczyk, Cezary Konrad, Irek Wojtczak, Marcin Gawdzis. Pod koniec 2012 roku artystka wydała album „Kropla Słowa” łączący wybitną poezję Wisławy Szymborskiej, Haliny Poświatowskiej, Doroty Szatters, Tomasza Jastruna z autorską muzyką Dominika Bukowskiego i Krystyny Stańko. W projekcie udział wzięli także  Dominik Bukowski, Piotr Lemańczyk, Cezary Konrad, Irek Wojtczak, Maciej Obara, Jacek Królik, Mirek Hady, Paul Rutschka, Sri Hanuraga. Kolejny album „Snik” ( z 2014 roku) powstał z inspiracji folklorem i kulturą Kaszub. Znalazły się na nim kompozycje Piotra Lemańczyka, Dominika Bukowskiego, Krystyny Stańko oraz tradycyjne melodie ludowe w niecodziennych aranżacjach. Muzyka na płycie tchnie baśniowym nastrojem, tajemnicą i zawiera obszerne partie improwizowane do słów starej kaszubskiej legendy Aleksandra Majkowskiego “Trzy zjawy”. Oprócz regularnego składu zespołu ( Dominik Bukowski, Piotr Lemańczyk, Przemek Jarosz, Marcin Gawdzis) pojawili się także artyści ludowi.

W lipcu 2014 roku  wokalistka wystąpiła na międzynarodowym Ladies Jazz Festiwal w Gdyni, gdzie przedstawiła specjalnie na tę okazję przygotowany program „Krystyna Stańko i Jej Jobim”. Z pewnością był to prolog pomysłu, który został teraz zrealizowany jako „ Novos Anos”. Płyta „Novos Anos” to album odwołujący się do najwspanialszych dokonań latynoskiego jazzu. W  końcu lat pięćdziesiątych brazylijski  gitarzysta i kompozytor Antonio Carlos Jobim doprowadził do powstania nowego nurtu we współczesnym jazzie. Będąc szefem muzycznym wytwórni Odeon Records, w 1957 roku zrealizował dwa nagrania nieznanego, brazylijskiego  wokalisty Joao Gilberto. W ciągu kilku miesięcy płyta z „Chega de Saudade” oraz „Bim Bam” stała się bestsellerem i forpocztą nowej, muzycznej stylistyki. To dzięki tej współpracy Jobim i Gilberto, oraz inni brazylijscy muzycy, w tym wokalistka Astrud Gilberto, mogli zaprezentować swoją muzykę w Nowym Jorku. I choć pierwsze koncerty przyjmowano sceptycznie i chłodno, to już w 1963 roku  liderzy  nowej stylistyki  Stan Getz, Joao Gilberto, Astrud Gilberto, Charlie Byrd i Antonio Carlos Jobim przyjmowani byli owacyjnie, jako prekursorzy nowego, jazzowego stylu. Jobim nazwał nowe brzmienie „bossa novą”  – tzn. nową falą. Nie dziwi zatem, fakt iż Krystyna Stańko włączyła do swojego projektu aż sześć, słynnych piosenek A.C.Jobima ( „Dindi”, „One Note Samba”, „Corcovado”, ”Triste”, „How Intensitive”,