Malachi Favors jest jednym z najwybitniejszych kontrabasistów awangardowego jazzu oraz rzewnym piewcą chicagowskiego AACM (  Association for the Advancement of Creative Musicians). Doskonale opanował  także grę na gitarze basowej, cytrze i banjo oraz na afrykańskim belafonie. Pochodzi z religijnej rodziny (jego ojciec był pastorem i kaznodzieją), która nie tolerowała muzyki świeckiej. Na kontrabasie zaczął grać w wieku 15 lat , głównie pod wpływem muzyki Wilbura’e Ware’a. Koncertował wtedy już  m. in. z Freddiem Hubbardem i Dizzym Gillespiem. Po przeniesieniu się do Chicago w 1955 roku  nagrywał z  pianistą Andrew Hillem, 1961 roku występował z Muhalem Richardem Abramsem w Experimental Band, a w 1965 roku przystąpił do AACM (zaraz po powstaniu tego stowarzyszenia). Należał także do grup prowadzonych przez Roscoe Mitchella i Lestera Bowiego. Wraz z tymi muzykami oraz Josephem Jarmanem założyli (w 1969 roku) grupę Art Ensemble of Chicago. Z muzykami Art Ensemble of Chicago spotykał się także poza zespołem, biorąc udział w ich indywidualnych projektach. Współpracował także z innymi znanymi wykonawcami z AACM : Kalaparushą Mauricem McIntyrem, perkusistą Sunnym Murrayem i grupą gospel From The Root To The Source.

W 1976 roku ukazała się na rynku płyta „Sightsong” nagrana przez basistę w duecie z Muhalem Richardem Abramsem, a dwa lata później jego album solowy „Natural And The Spiritual”. Malachi Favors (w latach późniejszych dodał do swojego nazwiska afrykańskie imię Maghostut) przejawia typowe dla części artystów z AACM zainteresowania mistycyzmem. Spytany kiedy o dane biograficzne odparł: „pojawiłem się we wszechświecie 43 000 lat temu. Krążyłem swobodnie w bezkresnej przestrzeni, aż siła najwyższa – Allah De Lawd Thank You Jesus Good God A Mighty – zesłała mnie Na Planetę Ziemię poprzez cielesne powłoki Brata Isaaca oraz Siostry Maggie Mayfiled Favorsów i tak pojawiłem się Chicago, skąd dotarłem z Lexington w stanie Missisipi, by służyć światu jako Posłaniec Muzyki”.

Dionizy Piątkowski