Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (UMFC/ Chopin University Press)  to niezwykle aktywne na rynku fonograficznym wydawnictwo  prezentujące dorobek artystyczny studentów oraz kadry naukowej uniwersytetu. Dział Wydawnictw UMFC jest ogólnouczelnianą jednostką organizacyjną Uniwersytetu Muzycznego a koncepcje wydawnicze realizowane w ramach naukowych projektów badawczych .Wydawane są monografie, prace zbiorowe, serie tematyczne (ewoluujące w kierunku czasopism naukowych), podręczniki, a także nuty i płyty (CD i DVD) skoncentrowano wokół rejestrowania i upowszechniania najbardziej wartościowych zjawisk i obszarów poszukiwań artystycznych, nietuzinkowych interpretacji wykonawczych oraz prezentacji cennych zabytków muzycznych. Priorytetowo traktowane są propozycje eksponujące rodzimą twórczość – zarówno nowo powstającą, jak i zapomnianą. Autorami realizowanych projektów są przede wszystkim pracownicy naukowi uczelni, ale także przedstawiciele nauki z innych ośrodków w  kraju i za granicą.

Niezwykle ciekawie przedstawia się działalność oficyny fonograficznej Chopin University Press, która od 2017 roku realizuje nietuzinkowe projekty, ważne sesje i ciekawe nagrania. O skali przedsięwzięcia świadczy nie tylko coraz bogatszy katalog płyt, ale także fakt, iż uczelnianą inicjatywą zainteresował się potentat fonograficzny Warner Music Poland, który zajął się profesjonalną dystrybucją tych niezwykłych i niekomercyjnych nagrań.

Związana z Uniwersytetem Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie klawesynistka i pianistka Alina Ratkowska dała się poznać  z założonego przez siebie zespołu Esperanto, prowadzenia zespołu wokalno-instrumentalnego Musica Maxima oraz współpracy z , specjalizującym się w wykonawstwie muzyki dawnej, Goldberg Baroque Ensemble. Jest też pomysłodawcą i dyrektorem Festiwalu Goldbergowskiego, odbywającego się w Gdańsku od 2006 roku. Pierwsza solowa płyta Aliny Ratkowskiej poświęcona „Wariacjom Goldbergowskim” J.S. Bacha  otrzymała(w 2011 roku ) dwie nominacje do Fryderyka. W 2016 roku klawesynistka zrealizowała album “Le Clavecin Moderne”, wypełniony współczesnymi utworami na klawesyn polskich kompozytorów (m.in. Dariusz Przybylski i Paweł Łukaszewski). Klawesynistka wystąpiła także na znakomitym albumie „ Saxophone Varie 3” – Pawła Gusnara. Najnowszym wydawnictwem, na którym podziwiać możemy precyzję, kunszt wykonawczy i niebywałą wirtuozerię jest dwupłytowy album „Goldberg/Harpsichord Works”- wypełniony kompletem utworów na klawesyn solo ( faworyzowanego zapewne przez Alinę Ratkowską) kompozytora Johanna Gottlieba Goldberga.

W katalogu wydawnictwa Chopin University Press jest album firmowany przez dwóch wyjątkowych i wielokrotnie nagradzanych muzyków, absolwentów Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie: organistę Bartosza Jakubczaka  i znanego m.in. z projektów Kwadrofonik oraz  Mitch & Mitch, perkusistę Miłosza Pękalę. Tandem organy-perkusja to formuła nieczęsto spotykana, ale już dobór repertuaru  płycie „ Patmos. Music for Organ & Percussion  jest wyjątkowy i ciekawy. Główną część płyty wypełnia “Landscapes of Patmos” czeskiego kompozytora muzyki współczesnej Petra Ebena. Są jeszcze – perfekcyjnie rozegrane – “Ground II”  francuskiego organisty i improwizatora Thierry’ego Escaicha oraz dwie premiery fonograficzne: “Psalmodia”  Marka Jasińskiego oraz specjalnie przygotowany dla tej płyty “Letter from Faraway Island” młodej warszawskiej kompozytorki i powieściopisarki Aleksandry Chmielewskiej.

Równie interesującym jest album „Młodzi Kompozytorzy Warszawscy”, którym oficyna Chopin University Press promuję nowe nazwiska i kompozycje. To zestaw obrazujący, jak ciekawą jest młoda, polska scena muzyczna i jak wielki potencjał  posiadają nie tylko  Aleksandra Chmielewska ( rocznik 1993), Dominik Lasota ( 1994), Marcin Jachim (1993), Jacek Sienkiewicz ( 1994) i Marcin Sułecki ale także równie młodzi muzycy realizujące kompozycje swoich rówieśników. Album “Młodzi kompozytorzy warszawscy” jest zbiorem utworów orkiestrowych bardzo młodych kompozytorów, studentów oraz absolwentów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Materiał nagrany został podczas premierowych koncertów przez Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, zespół instrumentalny i chóralny oraz solistów. Starannie dobrane dzieła stworzyli artyści, którzy mimo młodego wieku mają już na swym koncie liczne nagrody i wyróżnienia zdobyte podczas rozmaitych przeglądów i konkursów kompozytorskich. Każdy z zamieszczonych na płycie utworów charakteryzuje wyjątkowa dojrzałość i ogromna wyobraźnia. Album wraz z dołączoną książeczką zawierającą biogramy kompozytorów oraz ich komentarze do przedstawionych utworów, stanowi znakomitą wizytówkę Uczelni, a zarazem przegląd najnowszych nurtów obowiązujących w muzyce klasycznej.

W kręgu muzyki organowej pozostaje także album „ Pipe Organs Of The Town of Siedlce” , który brawurowo zrealizowała Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – organistka i popularyzatorką organów i muzyki organowej. „ Płyta stanowi muzyczną wizytówkę miasta, jest zaproszeniem do odkrywania  w brzmieniu siedleckich organów odmiennych krain stylistycznych oraz świadectwem determinacji osób, którym nie było obojętne oddanie należnego miejsca zarówno muzyce organowej, jak i siedleckiemu instrumentarium” – pisze o projekcie Mariusz Wrona. Album prezentuje brzmienie siedmiu instrumentów w repertuarze odpowiadającym ich stylistyce a bohaterami sesją są : Małgorzata Trzaskalik-Wyrwa – organy, Mark Claudle – wiolonczela oraz klawesynista Marek Toporowski.

„J.S. Bach – 6 Sonat na skrzypce i klawesyn obbligatoto  specyficzna, muzyczna rozmowa, dialog a w nagraniu  skrzypka Pawła Łosakiewicza i klawesynistki Lilianny Stawarz odkrywa subtelności i kompozytorskie niuanse. Muzyka zgrabnie płynie w swoim tempie, zaciekawia, daje do myślenia. Artyści prawdziwie muzykują , jakby nagle w dobrze znanych nutach Bacha odnaleźli tylko sobie znane historie.

Natomiast album „Sonaty” prezentuje sonaty wiolonczelowe Zygmunta Stojowskiego i Ludomira Różyckiego –  wybitnych kompozytorów muzyki polskiej. Obaj dali się poznać nie tylko jako ciekawi twórcy i wykonawcy, ale również jako gorący patrioci, troszczący się o losy kraju i pielęgnowanie polskości w trudnych okresach historii. Interpretacji podjęli się wiolonczelista Tomasz Strahl oraz pianistka Agnieszka Przemyk-Bryła.  „Sonata A-dur” na fortepian i wiolonczelę Zygmunta Stojowskiego to dzieło wirtuozowskie, pełne rozmachu, z rozbudowaną, brawurową partią obu instrumentów i bogatą melodyką nawiązującą do nurtu narodowego. W nieco innym charakterze utrzymana jest „Sonata a-moll” na wiolonczelę i fortepian Ludomira Różyckiego. To kompozycja bardziej intymna, odznaczająca się urokliwą melodyką, wybujałą uczuciowością, w której można odnaleźć nawiązania do polskiej muzyki ludowej.

Dionizy Piątkowski