Vangelis – kompozytor i twórca muzyki do kultowych „Rydwanów ognia” i „Łowcy androidów” powraca z nowym, nostalgicznym albumem  „Nocturne: The Piano Album”. Nowa płyta Vangelisa zawiera jedenaście premierowych kompozycji artysty oraz sześć wcześniej znanych utworów, teraz zagranych w nowych aranżacjach. To pierwsza  płyta wybitnego kompozytora grającego na fortepianie, chociaż nadal przy akompaniamencie charakterystycznych dla jego stylu syntezatorów.

Vangelis jest zdolnym samoukiem, który zdobywał wiedzę oraz umiejętności instrumentalisty i kompozytora; okazjonalnie uczył się muzyki poważnej, studiował malarstwo i reżyserię filmową na Akademii Sztuk Pięknych w Atenach. We wczesnych latach sześćdziesiątych założył  swoją pierwszą formację, grupę Formix. W  przełomowym dla Europy 1968 roku  ( pod  wpływem pacyfistycznych zamieszek studenckich w Grecji) przeniósł się do Paryża, gdzie wraz z innymi greckimi  artystami-emigrantami  ( Demis Roussos, Loukas Sideras) założyli formację   Aphrodite’s Child. Solową karierę  Vangelis rozpoczął w 1973 roku pisząc muzykę do dwóch filmów Frederica Rossifa. Natomiast debiutem płytowym był  albumem  „Earth” ( z 1974 roku). W tym samym czasie okresie Vangelis odbywał też próby z zespołem  Yes, do którego formalnie nie dołączył, ale zaprzyjaźnił się z Jonem Andersonem –  wokalistą formacji, z którym później wielokrotnie współpracował. To wtedy Vangelis przeprowadził się do Londynu, podpisał kontrakt ze słynną RCA/Decca Records, założył własne Nemo Studios i rozpoczął nagrywanie własnych albumów.  Także , razem z Jonem Andersonem, wydał w latach 80-tych  i 90-tych. kilka albumów jako  duet Jon & Vangelis. Przełomowym okazał się rok 1982, gdy Vangelis dostał Oscara za muzykę do filmu „Rydwany ognia” i rozpoczął współpracę z Ridley’em Scotem ( co przyniosło muzykę do filmów „Łowca androidów” oraz „1492:Wyprawa do raju”).

Muzyka Vangelisa jest często związana z tematami naukowymi, historycznymi, także dotyczącymi nowych odkryć. Vangelis jest również autorem muzyki do wielu filmów dokumentalnych  Jacquesa’a Cousteau. Jego najbardziej cenione kompozycje to nagrodzona Oscarem ścieżka dźwiękowa do filmu „Rydwany Ognia”, a także muzyka do takich filmów jak „Antarktyka”, „Łowca androidów”, „1492: Wyprawa do raju” oraz „Aleksander” czy muzyka wykorzystana w serii dokumentalnej „Kosmos” Carla Sagana. Wydana w 2001 roku „Mythodea”  została użyta przez NASA jako motyw misji kosmicznych na Marsa. Z fascynacji inną misją kosmiczną powstała suita Rosetta także napisana specjalnie dla ESA. Dla Vangelisa muzyka jest  zatem świętą, podstawową siłą działającą we wszechświecie , która podnosi, inspiruje i uzdrawia człowieka.

Nigdy nie nauczył się czytać ani zapisywać nut . Jego proces twórczy polega przede wszystkim na improwizacji. Vangelis zasiada w swoim studiu  w otoczeniu syntezatorów, zaczyna grać spontanicznie.  Podobno zazwyczaj po godzinie lub dwóch ma gotowe zręby albumu (jeśli utwory mają być następnie rozpisane na chór, solistów, instrumentalistów, orkiestrę) lub całość. Korekt i zmian dokonuje rzadko. Zatrudnia pomocników, którzy tworzą zapisy nutowe jego dzieł na podstawie odsłuchu – wyłącznie po to, by inni mogli grać jego kompozycje w salach koncertowych. W ten sposób stworzył  większość swoich dzieł. „Tworzę każdego dnia, ponieważ w taki sposób funkcjonuję. Gdybym przestał grać i komponować i nigdy więcej nie dotknął keyboardu, i tak miałbym ze sto płyt do wydania” – konkluduje swoją pracę słynny kompozytor.

Dionizy Piątkowski