Multiinstrumentalista (klarnet, trąbka afrykańska, harmonijka, kornet) Olu Dara (Charles Jones Dara) od zawsze zafascynowany był budowaniem wspólnej stylistyki dla jazzu, muzyki etnicznej i ludowej.  Dorastał w niewielkim miasteczku Południa USA ( Natchez w stanie  Missisippi) bacznie obserwując wzajemne obcowanie kultury Białych i Czarnych Amerykanów. , W latach sześćdziesiątych przeniósł się do wielkomiejskiego Nowego Jorku , przyjął imię Yoruba  i zdumionej jazzowej publiczności zaprezentował zespół Natchezsippi Band and Okra Orchestra. To zdumiewające połączenie tanecznych rytmów afrykańskich z bluesem, jazzem, rhythm and bluesem i muzyką marszową  wywołało spore zamieszanie na modern-jazzowym, nowojorskim rynku lat sześćdziesiątych. Olu Dara wprowadzał bowiem,  w stopniu znacznie większym niż inni innowatorzy jazzu ( np.  Coltrane,  Gillespie, formacje spod znaku AACM),  nowe stylistycznie wartości,  które dopiero w wiele lat później okazały się modnym afro-cuban jazzem i ethno-jazzem.  Jako wprawny instrumentalista zapraszany był także do udziału w nagraniach  i koncertach wybitnych jazzmanów: Arta Blakey’a,  Olivera Lake’a, Davida Murray’a,  Henry’ego Threadgilla,  Jamesa Blood Ulmera,  Billa Laswella,  Jamesa Newtona,  Dona Pullena i wielu innym.  Jego dyskografia obejmuje tak ważne dla jazzu albumy, jak „Heavy Spirits”, “Ming” z Davidem Murrayem,  “Are You Glad To Be In America” z Jamesem Blood Ulmerem, “Home”, “From Natchez to New York”, “Live At Sweet Basil”- z Davidem  Murrayem, “The Sixth Sense”, “The African Flower”- z Jamesem Newtonem, “Days Aweigh”, “Conjure” – z Kip Hanrahanem, “Cab Calloway Stands In For The The Moon”- z K. Hanrahanem, “Blue Light ‘ Til Down” – z Cassandra Wilson, muzyka filmowa z “ Kansas City” oraz “Kansas City After Dark”.

Dionizy Piątkowski