Multiinstrumentalista (klarnet, trąbka afrykańska, harmonijka, kornet) Olu Dara (Charles Jones Dara) od zawsze zafascynowany był budowaniem wspólnej stylistyki dla jazzu, muzyki etnicznej i ludowej. Dorastał w niewielkim miasteczku Południa USA ( Natchez w stanie Missisippi) bacznie obserwując wzajemne obcowanie kultury Białych i Czarnych Amerykanów. , W latach sześćdziesiątych przeniósł się do wielkomiejskiego Nowego Jorku , przyjął imię Yoruba i zdumionej jazzowej publiczności zaprezentował zespół Natchezsippi Band and Okra Orchestra. To zdumiewające połączenie tanecznych rytmów afrykańskich z bluesem, jazzem, rhythm and bluesem i muzyką marszową wywołało spore zamieszanie na modern-jazzowym, nowojorskim rynku lat sześćdziesiątych. Olu Dara wprowadzał bowiem, w stopniu znacznie większym niż inni innowatorzy jazzu ( np. Coltrane, Gillespie, formacje spod znaku AACM), nowe stylistycznie wartości, które dopiero w wiele lat później okazały się modnym afro-cuban jazzem i ethno-jazzem. Jako wprawny instrumentalista zapraszany był także do udziału w nagraniach i koncertach wybitnych jazzmanów: Arta Blakey’a, Olivera Lake’a, Davida Murray’a, Henry’ego Threadgilla, Jamesa Blood Ulmera, Billa Laswella, Jamesa Newtona, Dona Pullena i wielu innym. Jego dyskografia obejmuje tak ważne dla jazzu albumy, jak „Heavy Spirits”, “Ming” z Davidem Murrayem, “Are You Glad To Be In America” z Jamesem Blood Ulmerem, “Home”, “From Natchez to New York”, “Live At Sweet Basil”- z Davidem Murrayem, “The Sixth Sense”, “The African Flower”- z Jamesem Newtonem, “Days Aweigh”, “Conjure” – z Kip Hanrahanem, “Cab Calloway Stands In For The The Moon”- z K. Hanrahanem, “Blue Light ‘ Til Down” – z Cassandra Wilson, muzyka filmowa z “ Kansas City” oraz “Kansas City After Dark”.
Olu Dara – From Natchez to New York – Atlantic Records
Paul Motian – On Broadway – Winter & Winter/Enja Bennik/Brotzmann/Mangelsdorf – In Berlin/Live – Quasimodo Records
dionizy2017-08-31T19:22:56+02:00