Trzy wspaniałe, solowe albumy ukazujące precyzję interpretacyjną, zamysł artystyczny i niezwykły kunszt wykonawczy. „Reminiscence of the Future: Sonatas for accordion” to jedna z nielicznych płyt prezentujących oryginalną literaturę na akordeon koncertowy. Pośród wielu powstających projektów muzycznych jest to z pewnością unikat, pokazujący walory brzmieniowe tego instrumentu oraz nie­zwykle wartościowe dzieła, nieodkryte dotąd w świecie muzyki poważnej. Adam Maksymienko to jeden z najwybitniejszych akordeonistów młodego pokolenia, laureat licznych kon­kursów, artysta z pokaźnym już dorobkiem estradowym. Tym razem młody wirtuoz ciekawie zinterpretował kompozycje Vladislava Zolotaryova, Sosie Gubaiduliny oraz Wiaczeslawa Siemionova dodając sonatom zgrabnej, młodzieńczej fantazji i werwy.  W każ­dym z tych prezentacji akordeonista jest sprawcą subtelnego brzmienie, często wymykającego się  strukturze prozaicznej sonaty.

Podobnym zamysłem kierował się z pewnością pianista Radosław Sobczak, który albumem „ Piano Music ”   gra sonaty, preludia i mazurki Karola Szymanowskiego. Na program albumu składają się  „II Sonata fortepianowa A-dur op. 21”, dwa „Mazurki z op. 50”  „Etiuda b-moll op. 4 nr 3” oraz rzadko dziś grane „Preludia op. 1”. Fortepianowe dzieła Karola Szymanow­skiego stanowią spore wyzwanie dla pianistów. Choć sam kompo­zytor był aktywnym instrumentalistą, nigdy nie myślał o swoich utworach w sposób czysto pianistyczny. Twórczość ta pełna jest fakturalnych zawiłości, które w zesta­wieniu z licznymi oznaczeniami kompozy­torskimi regulującymi tempo i dynamikę, nie ułatwiają interpretacji. Nagrania, zasłu­żonego w propagowaniu muzyki polskiej pianisty, Radosława Sobczaka pokazują, że dla tego sprawnego pianisty nawet najbardziej zawiłe fakturalne pułapki nie sta­nowią żadnej trudności.

Równie interesujące są utwory fortepianowe Ignacego Jana Paderewskiego, które Radosław Sobczak dokumentuje albumem „ Piano Works ”.  I.J.Paderewski to nie  tylko utalentowany kompozytor i światowej sławy pianista, ale także wielki patriota oraz inicjator wielu patriotycznych inicjatyw i współtwórca odzyskania niepodległej Polski dla Europy. Nowa płyta, wyróżnio­nego na Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina w 2000 roku Radosława Sobczaka, w całości poświęcona jest sylwetce polskiego twórcy. Na program albumu składa się szereg drobnych utworów ze słynnym „Menuetem op. 14 nr 1” na czele oraz monumentalna, trzyczęściowa „Sonata fortepianowa es-moll op. 21”. Niewielu pianistów poszczycić  może się nagraniem tej arcy­trudnej kompozycji., stąd też ogromne uznanie dla wirtuozerii i techniki Radosława Sobczaka.

Dionizy Piątkowski