Bartłomiej Oleś -jeden z oryginalnych i uznanych perkusistów oraz kompozytorów polskiej sceny jazzowej zaprosił by jego autorski projekt „Cat’s Songs:17 Haiku for Piano” zrealizowała Mira Opalińska, wyjątkowa i urzekająca pianistka. „Cat’s Songs – 17 Haiku for Piano” to siedemnaście małych utworów utrzymanych jest w stylistyce Ambient/Modern Classical. Ale to także sesja szczególna z kilku powodów: Bartłomiej Oleś po raz pierwszy firmuje album, na którym nie wykonuje nawet jednego dźwięku jako muzyk. Tego zadania, na zaproszenie kompozytora, podjęła się wybitnie utalentowana pianistka Mira Opalińska. „Muszę przyznać, że Mira nie miała łatwego zadania, bo choć mogło ono wydawać się proste, to wcale takie nie było. Potrzeba naprawdę ogromnej świadomości, pokory i chęci zagłębienia się w muzykę, żeby w pełni oddać jej ducha. Idąc za słowami wybitnego islandzkiego kompozytora Jóhanna Jóhannssona: nie wszyscy klasycznie wykształceni muzycy potrafią zagrać prostą muzykę tak, jak należy. Mira zrobiła to fenomenalnie, odczytując w pełni moje intencje i jestem jej za to ogromnie wdzięczny” – wyjaśnia pomysł sesji Bartłomiej Oleś. „Drugim powodem, który sprawił, że album obrał taką formę, jest bohater zdobiący okładkę. A ściślej rzecz ujmując, jego brak. Fakt jego odejścia sprawił, że zasiadłem do fortepianu i w ciągu dosłownie kilku tygodni skomponowałem tych siedemnaście miniatur. Prostota stworzonej muzyki zainspirowała mnie, żeby cały cykl nazwać „Cat’s Songs – 17 Haiku for Piano”, co jest moim prywatnym ukłonem w stronę „Children’s Songs” Chicka Corei” – podsumowuje kompozytor.
Mira Opalińska zadebiutowała solowym recitalem w Filharmonii Rzeszowskiej w wieku jedenastu lat. Jest laureatka wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych a jej styl kształtował się wokół wielu stylistyk: łącząc klasyczne podstawy i naturalny talent do spontaniczności w improwizacji, jej muzyka wymyka się prostej kategoryzacji. Swoje jazzowe fascynacje studiowała na w Katowicach po bacznym okiem Wojciecha Niedzieli, potem – pod kierunkiem Andrzeja Jagodzińskiego – na Wydziale Jazzu Akademii Muzycznej w Warszawie. W 2006 roku pianistka przeprowadziła się do Szkocji kontynuując studia muzyczne na Uniwersytecie Strathclyde w Glasgow ( w 2010 roku ukończyła z wyróżnieniem). Jej przyjazd do Wielkiej Brytanii zapoczątkował czas europejskich i międzynarodowych tras koncertowych (Wielka Brytania, Niemcy, Polska, Chiny, Japonia), a także licznych audycji w ogólnokrajowym radiu (BBC Scotland) i telewizji (BBC Four). Mira Opalińska doskonale odnajduje się zarówno w muzyce klasycznej, jaki jazzie: tworzy zarówno kameralny duet jazzowy z brytyjskim kontrabasistą Douglasem Whatesem, jak i wirtuozerskie recitale i nagrania najbardziej wymagającego dzieła klawiszowego J.S. Bacha – „Wariacji Goldbergowskich”.
Wiosną 2023 roku Mira Opalińska rozpoczęła nowy solowy projekt nagrywając „Cat’s Songs – 17 Haikus for Piano” – zestaw kompozycji przygotowany przez perkusistę Bartłomieja Olesia. Bartłomiej Oleś to jeden z najbardziej oryginalnych i uznanych perkusistów oraz kompozytorów. Autor ponad dwustu utworów na różne składy instrumentalne, w tym kwartety smyczkowe. Aktywny od przeszło trzydziestu lat, z nieustającą konsekwencją i ciekawością podejmuje się kolejnych artystycznych wyzwań. „Cat’s Songs – 17 Haiku for Piano” to prawdopodobnie najbardziej zaskakujący projekt w dotychczasowym dorobku artysty, który może pochwalić się przecież wyjątkowo zróżnicowaną, docenioną przez krytykę i publiczność, dyskografią. Liczne projekty firmowane szyldem Oleś Brothers – współtworzone z kontrabasistą, bratem Marcinem i gwiazdami światowej i polskiej sceny – wychodziły daleko poza jazzowy idiom a najnowszy projekt jest w pewnym sensie ukoronowaniem tej drogi. Być może album „Cat’s Songs – 17 Haiku for Piano” otwiera zupełnie nowy etap w artystycznej działalności Bartłomieja Olesia, w którym skomponowane przez niego utwory wykonują zaproszeni artyści. Jest to też pewnego rodzaju zapowiedź odejścia od muzyki improwizowanej, która przez lata stanowiła elementarną część jego dorobku.