Biografia Billa Frisella  przyprawia o zawrót głowy ( współpracował z najważniejszymi jazzu i okolic tej muzyki) a dyskografia jest równe imponująca co i  różnorodna: od skrajnie awangardowych projektów z zespołami Johna Zorna po przebojowe płyty w stylistyce prostego, amerykańskiego folku i country. „Small Town” to album, który w duecie nagrał wraz z duńskim basistą Thomasem Morgananem.  Nowa płyta Billa Frisella  została zarejestrowana w słynnym nowojorskim klubie jazzowym Village Vanguard i stanowi wierny zapis koncertu jaki odbył się w marcu 2016 roku.  „Small Town”  rozpoczyna się swoistym hołdem oddanym legendarnemu perkusiście ( i muzykowi zespołów Billa Frisella)  – Paulowi Motianowi.  Jest nim 11-minutowa interpretacja utworu perkusisty – “It Should’ve Happened a Long Time Ago”.

Gitarzysta Bill Frisell wychował się w Denver, w Kolorado; jego ojciec grał na tubie i kontrabasie. Początkowo uczył się  gry na klarnecie, potem na saksofonie, w końcu zdecydował się na gitarę (opanował też grę na banjo, ukulele i kontrabasie). Muzykę studiował w North Colorado University (1969-71), a w 1977 roku otrzymał dyplom z aranżacji i kompozycji w Berklee School of Music i wygrał  prestiżowy konkurs gitarowy Harrisa Stantona. Lekcje gitary pobierał także u Jima Halla, Johnny’ego Smitha i Dale’a Bruninga. Nie bez kozery do  jego ulubionych gitarzystów należy  właśnie Hall, ale także Wes Montgomery oraz … Jimi Hendrix. Na swoim koncie ma występy i nagrania z największymi  sławami jazzu, jak Eberhard Weber, Mike Gibbs, Jan Garbarek, Charlie Haden, Carla Bley, Julius Hemphill, Gunther Hampel czy  John Scoffield. Od końca lat 80-tych występował z Ronaldem Shannonem Jacksonem oraz Melvinem Gibbsem (jako Power Tools); z harmolodyczno – hardcorową formacją Johna Zorna ‘Naked City’. Równocześnie realizował bopową płytę ‘News For Lulu’ (w trio z George’em Lewisem); z Johnem Surmanem i Paulem Motianem należał do Paul Bley Quartet, a z Joem Lovano do trio Motiana.

Baista Thomas Morgan w spółpracował z Tomaszem Stańko, Jakobem Bro, Davidem Virellesem, Giovannim Guidim i Masabumim Kikuchim oraz wziął udział w nagraniach kilku albumów wydanych przez ECM Records .  Na „Small Town” , Frisell i Morgan  tworzą własną wersję standardu “Subconscious Lee” saksofonisty Lee Konitza. Pojawiają  się także  ciekawe kompozycje Billa  Frisella ( „ Song For Andrew # 1”, „Poet-Pearl” ) okraszone, tak charakterystycznymi dla Frisella nutkami  country i bluesa. Ciekawa jest także interpretacja słynnego tematu z “Goldfinger” – jednego z serii filmów o Jamesie Bondzie.  Piękna jest bez wątpienia i niezwykle łatwo wpadający w ucho  „ Small Town”,   tytułowa kompozycja albumu. Precyzyjna gra muzyków, wielka elokwencja i nienaganna technika stanowią o sile tej muzyki, jej impresyjnej, przemyślanej improwizacji, odrobinie skandynawskiej romantyki oraz pełni najlepszych muzycznych ECM-owskich skojarzeń.

Dionizy Piątkowski