Niemiecki saksofonista i kompozytor Norbert Stein należy do elity nowoczesnego jazzu i jest postrzegany jako jeden z najważniejszych kreatorów nowego, niemieckiego jazzu. Doskonale muzycznie wykształcony, absolwent Konserwatorium w Kolonii przez ponad dwadzieścia lat prowadzi czołową, warsztatowa formację nowego jazzu czyli słynną Initiative Koelner Jazzhaus. Ideę tę kontynuuje w wiodącym projekcie określanym jako „pata music” a skrywającym zarówno kompozytorskie nagrania niemieckich awangardzistów, pakiet koncertów, festiwal jak i  kilkadziesiąt albumów dokumentujących niemiecką ( ale także europejska) scenę jazzową ostatnich dekad. Dla oficyny Pata Music saksofonista zrealizował kilkanaście doskonałych i różnorodnych albumów, z których najważniejsze to  „Friends & Dragons”, Pata Messenfers play Rainer Maria Rilke „Das Karussell” , “Pata On The Cadillac”, Pata-Horns & Drums:  „Silent Sitting Bulls”, “Pata Generators-Direct Speech” , „Graffiti Suite – Norbert Stein Pata Music played by NDR Bigband”, “The Compact Orchestra -Code Carnival”, „Pata Java”, “Pata Masters – Live in Australia” , “Pata Music meets ARFI  -Die Schoene und das Biest / La Belle et la Bête” , “Pata Blue Chip”, “Pata Master- Pata Maroc”,  “Pata Bahia”, „News of Roi Ubu”,”Graffiti”, „Blue Slit”, “Pata Orchester-The Secret Act of Painting” , Pata Horns – Talking People”, Pata Orchester – Ritual Life” oraz nagrany w kwartecie  album “We Are”.

Rozległa dyskografia saksofonisty ukazuje jego niezwykły talent oraz doskonałą kondycje jako kompozytora oraz instrumentalisty. Norbert Stein  realizuje swoje pomysły w wielu formacjach ( Pata Messengers, Pata On The Cadillac Pata- Horns & Drums,  Pata Generator, Pata Masters, Pata Orchestra, Pata Horns, Pata Trio i Pata Blue Chip) nigdy nie zaniedbując własnej, kreatywnej elastyczności. Norbert Stein jest także współliderem ciekawej James Choice Orchestra oraz słynnej, warsztatowej formacji Musiklabor Koeln (Music-lab Cologne). Jako lider zespołów i kompozytor, Norbert Stein  tworzy karkołomne, muzyczne struktury, które daje do realizacji swoim muzykom. Jego celem jest tworzenie muzyki, która nieustannie się zmienia i ewoluuje, i w której każde wykonanie jest wyjątkowe oraz  prezentuje doskonałą równowagę pomiędzy wyrafinowanymi aranżacjami  a dużą swobodą w spontaniczności oraz niezwykłej  interaktywności. To dla takiego konceptu została przygotowana warsztatowa „pata music”. Ten enigmatyczny  termin posiłkuje się filozoficznym odniesieniem do – wymyślonej przez francuskiego pisarza Alfreda Jarry’ego- pseudonauki patafizyki, która miała służyć wykpiwaniu oficjalnej nauki i uczonych rozpraw.  To także odniesienie do naukowej nazwy  „pata music”, która wywodzi się z pracy Doktora Faustrolla- naukowca z końca XIX wieku, który opracował teorię „fizyki pata„, zdefiniowaną jako nauka oparta na „nierealnej logice i nowej rzeczywistości poza granicami świata” zewnętrznych pozorów usuniętych ze zwykłych zasad przyczynowości”. W przełożeniu na wartości muzyczne, jakie proponuje Norbert Stein i jego Pata Music jest to wolność stylistycznego wyboru, poczucie humoru i nieprzewidywalność tego, co się w tej muzyce może zdarzyć a  jest w pewnym sensie przyporządkowane kreacji jazzowej, często awangardowej, improwizacji. „Pata Music jest pełna niespodzianek, jest otwarta na wszelkiego rodzaju wpływy, rozrywa bariery pozornie sprzecznych idiomów, a dzięki jazzowej improwizacji buduje coś nowego i ekscytującego” – zachwycał się projektem prestiżowy niemiecki magazyn  Jazzpodium.

Dionizy Piątkowski