Z ogromnym zainteresowaniem słucham nagrań, jakie rzutki producent Łukasz Kurzawski realizuje w swojej oficynie RecArt i dokumentuje ciekawe, niekomercyjne projekty z nieszablonowymi pomysłami muzycznymi. Poznańskie wydawnictwo RecArt powstało w 2010 roku z inicjatywy entuzjasty  dobrej muzyki i doskonałego dźwięku.Łukasz Kurzawski  jest klasycznym muzykiem (wiolonczelistą) i najpewniej czuje się w stylistyce muzyki klasycznej, ale realizuje również nagrania poza tą kategorią. Dyskografia Łukasza Kurzawskiego to o kilkadziesiąt sesyjnych i koncertowych nagrań wydanych na płytach CD i DVD z muzyką orkiestrową, chóralną, kameralną, jazzem oraz muzyką gospel. Wśród nich znajdują się płyty zespołu muzyki dawnej Accademia dell’ Arcadia, dokumentacyjne albumy z festiwali Musica Sacromontana ( nominowane do Fryderyków w latach  2008-2017 ). Dwupłytowy album pt. “Pasquale Anfossi- Oratorio La Morte di San Filippo Neri” otrzymał w 2015 roku prestiżową francuską nagrodę muzyczną Złoty Orfeusz przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique. Inny album wydawnictwa RecArt ” Mieczysław Weinberg – Works for Violin and Piano” został nominowany do nagrody Fryderyk 2014 w kategorii muzyka kameralna, a płyta z pieśniami Eugeniusza Morawskiego otrzymała nominację do nagrody Fryderyk 2015 (w kategorii “recital solowy”). Łukasz Kurzawski jest także realizatorem dźwięku albumu “Quo Vadis” , który znalazł się wśród zwycięzców International Classical Music Awards w  2018 roku.

Wspólnym mianownikiem wszystkich płyt ze znaczkiem RecArt jest doskonała jakości dźwięku i wysokie standardy produkcji muzycznej. W katalogu poznańskiej oficyny  znajduje się kilkanaście pozycji z muzyką poważną (dawną i współczesną) oraz kilka, ciekawych nagrań jazzowych. Warto zatem posłuchać perfekcyjnego nagrania  „Media Vita” – Marek Raczyński Choral Works” – wspaniałych kompozycji przeznaczonych na chór a’capella, tutaj w wykonaniu Zespołu Wokalnego Minimus kierowanego przez Sławomirę Raczyńską oraz Poznański Chór Kameralny pod batutą Bartosza Michałowskiego. Polichóralną kompozycję “Meida Vita” na trzy chóry a’capella, wyróżnioną I miejscem na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra (Kolonia, Niemcy, 2015) zaśpiewał specjalnie na potrzeby tego nagrania Media Vita Project Choir. Dodatkowo na płycie znalazła się kompozycja „Cantus Psalmorum” na tenor solo, chór, zespół instrumentów dętych blaszanych, perkusję i organy. Niezwykłym jest album “Roman Palester – Muzyka wokalno-instrumentalna” prezentujący trzy kompozycje będące światowymi premierami fonograficznymi: „Kołacze” – poemat weselny na chór żeński i orkiestrę kameralną, „Trzy wiersze” – Czesława Miłosza na sopran i 12 instrumentów oraz „Listy do Matki. Kantata na baryton i małą orkiestrę”. Do tego wspaniała obsada : sopranistka Iwona Hossa., Szymon Komasa – baryton, Chór Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie, oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej spinane brawurową dyrygenturą Błażej W. Kozłowskiego. Natomiast“Marek Nahajowski: Boismortier – Six Suites de Pièces” – to ilustracją wykorzystania stroju naturalnego w realizacji XVIII-wiecznej muzyki na instrument dęty solo. Najbardziej interesującą cechą tego stroju jest fakt pewnej płynności intonacyjnej występującej w zależności od zmieniającej się harmonii w ramach jednej tonacji oraz percepcji różnych tonacji w kolejnych suitach. W efekcie subtelne zmiany wysokość poszczególnych dźwięków dyktowane będą poprzez przebieg harmoniczny utworu i ich rolę jako określonych składników akordu. Doskonałym przykładem  klasycznego postrzegania sztuki jest  jazzowy album z kompozycją Piotra Scholz’a  “Suite The Road” – specyficzna podróż po świecie dźwięków i harmonii, pełna nagłych zwrotów akcji, ale i nostalgicznego wyciszenia. Nagranie  to obsypano wspaniałymi recenzjami oraz premierą koncertową w ramach Ery Jazzu 2017.

Naszym priorytetem jest uzyskanie jak najlepszego brzmienia nagrań – mówi Łukasz Kurzawski. Precyzyjny wybór i ustawienie mikrofonów, wysokiej klasy sprzęt, wykształcenie oraz empiryczna znajomość takich pojęć jak: przestrzenność nagrania, proporcje pomiędzy instrumentami, balans, charakterystyka częstotliwościowa, barwa czy dynamika pozwalają nam sprostać najbardziej wymagającym zleceniom. Do każdego nagrania staramy się podchodzić indywidualnie uwzględniając estetykę i kontekst historyczny nagrywanego materiału, preferencje brzmieniowe klienta oraz warunki akustyczne pomieszczenia, w którym odbywa się nagranie”.

Dionizy Piątkowski