Albert Mangelsdorff to z pewnością najsławniejszy niemiecki artysta awangardowego jazzu. Urodził się w rodzinie muzyków, jazzu uczył się ze swym bratem saksofonistą Emilem podczas tajnych spotkań we frankfurckim Hot Clubie (naziści zabronili uprawiania jazzu).W rezultacie stał się jednym z najbardziej ważnych i oryginalnych europejskich pianistów jazzowych. Najpierw grał na skrzypcach i gitarze w zespołach tanecznych, potem zaczął grać( w wieku 20 lat) na puzonie, poszerzając zakres brzmień tego instrumentu o efekty multifoniczne (granie na puzonie dwu- trzy- i czterodźwiękami, dzięki użyciu tonów harmonicznych; równoczesne granie i śpiewanie, mruczenie, warczenie). W 1954 roku zdobył liczne nagrody w Niemczech, w 1958 roku ściągnął na siebie uwagę pojawiając się na amerykańskim festiwalu w ramach Newport International Band. W 1962 roku nagrywał z Johnem Lewisem, w 1964 roku odbył trasę po Azji z własnym zespołem. W tym samym okresie zaczął interesować się free-jazzem. Nagrał też album z Ravim Shankarem. Pod koniec lat 60-tych dołączył do ‘Globe Unity Orchestra’ Alexandra von Schlippenbacha (1967-1983), a w 1975 roku wszedł w skład United Jazz And Rock Ensemble. Nagrywał i koncertował także z Free Sound & Super Brass (1975-76) oraz z zespołami Hansa Kollera i Wolfganga Daunera. W latach 1976-82 pracował z Michelem Portalem, a w 1981 roku założył (wraz z J.F. Jenny-Clark’iem) francusko-niemiecki Jazz Ensemble. W połowie lat 70-tych doszedł do Tria Johna Surmana, gdzie grali także Barre Phillips i Stu Martin (zespół MUMPS). W 1986 roku razem z Surmanem, Elvinem Jonesem i Dave’m Hollandem  sporo koncertowali gruntując  pozycję puzonisty na europejskim rynku jazzowym. Odtąd Mangelsdorff uchodzi za czołowego przedstawiciela niemieckiej sceny jazzowej  (np. liderowanie warsztatowej grupie German All Stars, z Kollerem, Daunerem, Weberem) oraz jest postrzegany jako ciekawy innowator nowoczesnego jazzu europejskiego.

Triplicity“  to jeden z ważnych dokumentów z radiowego archiwum Nord Deutsche Rundfunk. Jest to pierwszy koncert  trio Alberta Mangelsdorffa, szwajcarskiego perkusisty Pierre’a Favre’a i norweskiego basisty Arilda Andersena. Zarówno Albert  Mangelsdorff, jak i Pierre Favre są muzykami wywodzącymi się z awangardy jazzu, natomiast Arild Andersen  jest powiewem nowoczesnego jazzu ( via The Esoteric Circle) z Norwegii. Sesja z kwietnia 1979 roku  jest niezwykle ważna i charakterystyczna dla przyszłej kreacji jazzu tych  trzech instrumentalistów. Pierre Favre spędził większość lat 70-tych uwikłany w swoje solowe projkety, Mangelsdorff, po prawie dziesięcioletniej współpracy z kwartetem, wydał w tym kilka albumów z różnymi, awangardowymi formacjami i realizował solowe projekty, Andersen dopiero zaczynał rozwijać skandynawskie brzmienie, które po latach stało się m.in. manierą ECM Records. Tutaj grają chwytliwe melodie, kompozycje Mangelsdorffa, poddawane kreatywnej budowie jazzowych, awangardowych struktur.

Dionizy Piątkowski