Charlie Mariano (12.11.1923 – 16.06.2009) należy do najznamienitszych twórców nowoczesnego jazzu. Karierę jazzmana znaczą nagrania i koncerty z Duke’m Ellingtonem, Charliem Parkerem, Dizzy’m Gillespiem ,Stanem Kentonem, Astrud Gilberto, Charlesem Mingusem, Quincym Jonesem, Oscarem Petersonem.
Charlie Mariano należy do grona najlepszych absolwentów w Berklee School of Music . Pierwsze kroki jazzowe stawiał w rodzinnym Bostonie a wśród muzyków z którymi grał ( np. w latach 40-tych i wczesnych 50-tych) byli m.in. Herb Pomeroy, Nat Pierce, Gigi Gyrce, Quincy Jones, Shorty Sherock, Larry Clinton, Bill Harris i Chubby Jackson. W 1953 roku dołączył (na dwa lata) do orkiestry Stana Kentona, po czym pracował w Los Angeles w zespołach Shelly’ego Manna. W 1958 roku, jako wykładowca, podjął pracę w Berklee School of Music. W następnym roku powrócił do orkiestry Stana Kentona, gdzie poznał się z japońską pianistkę Toshiko Akiyoshi; poślubił ją, a następnie założyli wspólny zespół. Ten muzyczny związek przetrwał do połowy lat 60-tych realizując doskonałe albumy i ciekawe koncerty. W latach 60-tych Charlie Mariano grał także z Charlesem Mingusem (1962-63), oraz prowadził ( w 1967 roku) autorską, jazz-rockową grupę Osmosis. Lata 70-te i 80-te Charlie Mariano spędzał przeważnie w Europie, prowadząc zespoły z Philipem Catherine’em i Jasperem van’t Hofem (np. Pork Pie).Kontynuował studia nad muzyką Wschodu, wykonywał najrozmaitsze odmiany fusion, m.in. z United Jazz And Rock Ensemble i Colours (basisty Eberharda Webera).
Dyskografia artysty obejmuje kilkadziesiąt autorskich płyt oraz udział w nagraniach najwybitniejszych jazzmanów. Najciekawsze albumy saksofonisty stały się także ważnymi dokumentami historii jazzu (“Charlie Mariano With His Jazz Group”, “The Modern Saxophone Stylings Of Charlie Mariano”, “Charlie Mariano Boston All Stars”,”Swinging With Mariano”, “Alto Sax For Young Moderns”, “Contemporary Concepts” ze Stanem Kentonem, “Toshiko-Mariano Quartet”, “The Black Saint And The Sinner Lady”, “Folk Soul”, “Iberian Waltz” z Sadao Watanabe, “Altissimo” z Lee Konitzem, “Reflections”, “The Door Is Open/Pork Pie” “,Sleep My Love “ z Philipem Catherinem, “Teamwork “ z United Jazz And Rock Ensemble, “Some Kind Of Changes”, “ Charlie Mariano And The Karnataka College Of Percussion: Live’89”,“Forgotten Gardens”,”Blue Camel” z Rabih Abou-Khalilem”, „Innuendo” oraz “Adagio”).
W ciągu całej kariery Charlie Mariano wykazywał niezwykłą umiejętność wiązania ze sobą różnych gatunków muzycznych i włączania ich do jazzu, nie roniąc nic z emocjonalnej intensywności swego wczesnego, nakierowanego na be-bop, stylu. Szczególnie ważne są jego nagrania wykorzystujące elementy muzyki etnicznej, klasycznej i ludowej. Komercyjnym sukcesem były nagrania warsztatowej formacji United Jazz & Rock Ensemble oraz bestsellerowe albumy Charlie Mariano Trio ( „Innuendo„). Charlie Mariano zaistniał także jako artysta poprzez badania muzyki etnicznej różnych rejonów świata, zwłaszcza Wschodu, dzięki czemu zdobył sobie doskonałą renomę wrażliwego i kreatywnego artysty.