Wychowałem się na hollywoodzkiej muzyce filmowej – mówi amerykański trębacz i kompozytor Gary Guthman –  w której używa się orkiestracji gęstej, romantycznej ze względu na ich komplementarne współbrzmienia. Jeden z moich ulubionych hollywoodzkich kompozytorów był Polakiem. Słynny Bronisław Kaper używał właśnie tych ekscytujących progresji harmonicznych. Współcześni kompozytorzy już nie tworzą w ten „hollywoodzki” sposób, oczywiście, rozumiem to, ale ja jestem staromodnym romantykiem i lubię ballady ”.

Gary Guthman to amerykański trębacz jazzowy, kompozytor i aranżer, który od kilku lat mieszka w Polsce. Jest doskonale wykształconym muzykiem; studiował kompozycję, aranżację i orkiestrację pod kierunkiem takich legend muzyki jak Henry Mancini oraz Don Costa. Do grona jego muzycznych mistrzów należą także Jack Dalby, Joyce Johnson oraz słynny Fred Sautter. Gary Guthman współpracował  także z wielkimi gwiazdami jazzu i estrady, takimi jak Stan Kenton, Louis Bellson, Dorsey Brothers Big Band, Clark Terry oraz Bee Gees, Tom Jones, Aretha Franklin, Paul Anka, Ginger Rogers, Dionne Warwick, Frankie Avalon, Burt Bacharach, Tony Bennett, Roger Whitaker, Michel Legrand, Neil Sadaka czy Michael Bublé. Gary Guthman jest autorem licznych kompozycji i aranżacji dla wielu najlepszych orkiestr i filharmonii w Stanach Zjednoczonych i Kanadzie, występował w kilkudziesięciu renomowanych big-bandach ( od Stana Kentona, Louisa Bellsona, The Dorsey Brothers po  ClarkaTerry’ego  i Doc Severinsona), koncertował  z największymi gwiazdami estrady, takimi jak Bee Gees, Tom Jones, Paul Anka, Dionne Warwick, Aretha Franklin, Johnny Mathis, Burt Bacharach, Tony Bennett, Michel Legrand. Był także kierownikiem muzycznym zespołu Michaela Bublé oraz dyrektorem muzycznym i głównym solistą rewii muzycznej „Forever Swing”. Jest autorem „Swingmatism. „ A Tribute to Harry James”, „The Trumpet Greats”, „Swing, Swing, Swing” . Po przeprowadzce do Polski wydał nakładem Agencji Muzycznej Polskiego Radia album „Woman In Black” oraz – dla  DUX Recordings- płytę „Solar Eclipse” z autorskimi kompozycjami oraz album „Mistrz i Małgorzata”  z utworem napisanym specjalnie dla harfistki Małgorzaty Zalewskiej. To z pewnością dla polskiej harfistki powstała kompozycja „Concerto Romantico” na harfę i orkiestrę symfoniczną, której prawykonanie odbyło się w 2018 roku w Filharmonii Zabrzańskiej. Małgorzata Zalewska to jedna z niewielu artystek na świecie koncertujących na kilku rodzajach harf (harfa koncertowa, celtycka, elektryczna, barokowa arpa doppia oraz harfa gotycka). Występowała jako solistka z takimi artystami, jak  Francisco Araiza, Brigitte Balley, Mirosław Jacek Błaszczyk, Massimiliano Caldi, Łukasz Długosz, Agnieszka Duczmal, Chikara Imamura, Jerzy Maksymiuk, Wojciech Michniewski, Daniel Stabrawa, Tomasz Strahl, Małgorzata Walewska oraz Tadeusz Wojciechowski, a także z zespołami Graz Trio, Warszawska Sinfonietta, Leopoldinum, Capella Bydgostiensis, MACV, Sinfonia Varsovia, Europa Galante, Orkiestra XVIII wieku, a także wieloma orkiestrami filharmonicznymi w Polsce i za granicą.

Światowej sławy trębacz, muzyk jazzowy i kompozytor, latem 2022 roku odwiedził Operę i Filharmonię Podlaską, gdzie zaprezentował się publiczności podczas koncertu symfonicznego. Przy okazji tego pobytu nagrana została płyta Gary Guthman – Harp Concerto/Trumpet Concerto/Margarita” zawierająca siedem wyjątkowych utworów skomponowanych przez Gary’ego Guthmana z subtelnym brzmieniem trąbki i harfy. Kompozytorowi towarzyszy Małgorzata Zalewska – harfistka ( prywatnie żona artysty) oraz artyści Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod kierunkiem Mirosława Jacka Błaszczyka. Sesja obejmuje trzy ważne kompozycje Gary’ego Guthmana : „Concerto Romantico” z 2018 roku ( na harfę i orkiestrę), „Concerto”  (z 2020 roku) na trąbkę i orkiestrę oraz wartką „Margeritę” ( kompozycję z 2022 roku) przygotowana na trąbkę, harfę oraz orkiestrę.

Dionizy Piątkowski