Daleki jestem od zachwytu oraz euforii, jakie towarzyszą modnym, awangardowych działaniom plastycznym i muzycznym. Wszystkie te „special performances” i „happenings” są często  wytworem artystycznej niemocy i próbą zaprezentowania czegokolwiek, by stworzyć wrażenie ważnego eventu i ciekawej, artystycznej koncepcji. Projekty takie – na przykład w jazzie- nie zawsze odnajdywały entuzjastów i zazwyczaj ginęły pod  zalewem ciekawej, przemyślanej i konsekwentnej awangardy, free-jazzu, new jazz direction czy impresyjnej oraz impulsywnej – tak dla jazzu nieodzownej-  improwizacji. Wydawać by się  zatem mogło, że preparowany fortepian lata świetności ma już za sobą, a jednak ten instrument wciąż intryguje współczesnych kompozytorów oraz improwizatorów. Przykładem tego  jest album ( a także  estradowa prezentacja) „ Zęby wieloryba „– cykl ośmiu utworów wykonanych „ad libitum” przez Marcina Dutkę.

Marcin Dutka  jest doskonale wykształconym artystą w dziedzinie sztuk plastycznych i w muzyce. Malarstwo studiował na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (w latach 1993-99 ) w pracowni Stefana Gierowskiego. Dyplom obronił w pracowni malarstwa Krzysztofa Wachowiaka oraz w pracowni malarstwa ściennego Edwarda Tarkowskiego. W swoim dorobku ma ponad pięćset obrazów, ponad tysiąc rysunków, a także freski i grafiki. Znajdują się one obecnie w kolekcjach prywatnych w Polsce i za granicą. Komponuje, zajmuje się improwizacją, specjalizuje się w preparowaniu fortepianu.

Nagrane w 2004 roku intuicyjne improwizacje eksplorują całe uniwersum brzmieniowe fortepianu. Marcin Dutka uczynił z jednego instrumentu samodzielną orkiestrę – wykorzystując też swoje malarskie doświadczenie wydobywa z niego maksimum możliwości kolorystycznych. „Preparuję fortepian wrzucając do niego rozmaite przedmioty, w które natura i technika wyposażyły ludzkość. Oprócz dźwięków orkiestry wyczarowuję zarówno muzykę silnika spalinowego i pojazdów szynowych, jak i śpiewy godowe wielorybów, czy szum wiatru od morzaPreparowanie fortepianu przyszło do mnie jakby samo w wyniku poszukiwania nowych brzmień, potrzebnych do komponowania.Fortepian preparowany, dzięki swej różnorodności brzmień i nieograniczonym możliwościom pozwalał się zbliżyć do brzmienia orkiestry, zastępował orkiestrę. Myślę, że jej obecność wyczuwalna jest w moich improwizacjach” – wyjaśnia artysta zauroczenie preparowanym fortepianem.

„ Zęby Wieloryba ” to płyta  stanowiąca rejestrację pomysłów z wcześniejszych performance-działań. W nagraniu jedynym użytym instrumentem jest fortepian preparowany a cały zarejestrowany materiał oparty jest na niczym nie skrępowanej improwizacji.

Dionizy Piątkowski