W połowie lat 80-tych, Alan Kirk – producent amerykańskiej oficyny RAS Records przygotowywał album „Reggae From Around The World” i zaproponował, by w zestawie tym znalazł się także zespół z Polski. Decyzję podjąłem błyskawicznie, bo przecież w Poznaniu działał znakomity Gedeon Jerubbaal. Wysłałem nagrania i ku mojemu zaskoczeniu natychmiast zostały zaakceptowane. Tym samym na wydanej kilka miesięcy płycie „Mir – Reggae From Around The World” obok formacji z Jamajki (Peter Broggs), Japonii (Sandii), Szwecji (Reggae Team), Etiopii ( Dallol), Nowej Zelandii ( Aotearoa), Izraela (Avi Matos), Urugwaju (Ruina De Moda), Rosjii (Kino) i słynnego Alpha Blondy ( Ivory Coast) znalazł się poznański Gedeon Jerubbaal z piosenką „Jedna miłość, jedna nienawiść”. Wszystkie nagrania na płytę zmiksował – legendarny dzisiaj – Adrian Sherwood z londyńskiego Uno Sound Studio.

Gedeon Jerubbaal  to jeden z najważniejszych polskich zespołów grających reggae i prekursor oraz popularyzator – obok formacji Izrael, Daab i Bakczysz –  tej muzyki w Polsce. Zadebiutowali w Poznaniu we wrześniu 1983 roku i w ciągu pierwszych pięciu lat istnienia  zagrali kilkaset koncertów pojawiając się m.in. na kultowych festiwalach („Muzyczny Camping” w Brodnicy, „Reggae Is King” w Poznaniu, „Reggae nad Wartą” w Gorzowie, „Winter Reggae” w Gliwicach czy „Marlejki” w Warszawie). Na festiwalu Muzyków Rockowych w Jarocinie w 1984 roku Gedeon Jerubbaal zdobył uznanie publiczności i krytyków muzycznych za nietuzinkowy materiał muzyczny a sam zespół stał się pierwszą polską grupą reggae, która nagrała teledyski (do utworów „Śpiewaj i tańcz” oraz „Cichy brzeg”) i brała udział w serii koncertów organizowanych przez oficjalne media nie podporządkowując się bojkotowi TVP. Wywołało to wobec zespołu niechęć i oskarżenia  środowiska i zarzut „sprzedania się systemowi”. Grupa przestała grać latem 1988 roku zniechęcona sytuacją polityczną w Polsce.

Po zaprzestaniu wspólnej działalności pod nazwą Gedeon Jerubbaal, trzech muzyków grupy (wokalista Symeon Ruta Krzysztof Ruciński,  gitarzyści Maka-Ron i  Mariusz Nowak) wyjechało poprzez Austrię do Kanady. W Montrealu prowadzili różne muzyczne projekty ( Anal C.U.T., Flying Blades i – najbliższy stylistyce reggae – Another Kultur Klash). Podczas wizyt w Polsce dawali okazyjne koncerty i grywali z polskimi grupami Basstion, Man & Soul, RAS oraz Inity Dub Mission. Maka-Ron otworzył własne studio nagraniowe i wydał kilka autorskich płyt w stylistyce dub i reggae („From Poland to Dubland”, „Dubology”, „Nightshifts”) a  Symeon Ruta Ruciński realizował edycję serii wydawniczą „12 Plemion” (m.in. klasycznych nagrań Gedeona Jerubbaala „Najstarsze przymierze 83-88”).  Po kilku latach (1995-1997) muzycy  Gedeon Jerubbaal dokonali  nagrań i zagrali kilka koncertów. Okres ten dokumentuje – wydana w 2004 roku – płyta „Umrzesz niewolnikiem” . W 2007 roku muzycy, wspólnie z Inity Dub Mission, wyruszyli trasę koncertową dedykowaną zmarłemu ( w 2006 roku)  Ryszardowi Sarbakowi, który od 1984 roku był trębaczem zespołu. Podczas koncertów powstał dokumentalny film, który został w lipcu 2008 wydany na płycie DVD. Gedeon Jerubbaal tworzyli m.in. wokalista Krzysztof „Symeon Ruta” Ruciński , gitarzysta Mariusz Nowak, basista Zbyszek Kendzia, perkusista Michał Buchwald, Jacek Winkiel i Andrzej Szczeszek – instrumenty klawiszowe, Maciej Buchwald – gitara, Hubert Jeracz – trąbka, Kuba Klepczyński – puzon, Damian Dubisz – saksofon, Maciej Mustafa Giżejewski – instrumenty perkusyjne oraz (od 1984 roku) trębacz – Ryszard Sarbak.

Dionizy Piątkowski