Amerykańskie Ethereal Trio zbudowano tym razem w oparciu o improwizatorki kunszt saksofonisty tenorowego Quinsina Nachoffa, ekspresyjność gry perkusisty Dana Weissa oraz sprawność basisty Marka Heliasa. Skomplikowane struktury dają brzmienie kojarzone zazwyczaj z trudną awangardą, teraz obrane w karkołomne oraz logiczne improwizacje i ciekawe tematy-kompozycje. Saksofonista  Quinsin Nachoff znany jest ze współpracy z  The Penderecki String Quartet oraz ciekawych projektów realizowanych w ramach “Stars and Constellations: Scorpio” – wraz ze  kwartetem smyczkowym oraz autorskimi improwizacjami  saksofonisty. Perkusista  Dan Weiss jest popularnym  side-manem awangardowej sceny Nowego Jorku, Toronto  i Montrealu, chętnie zapraszanym  do projektów lokalnych (amerykańskich i kanadyjskich muzyków). Nieoczekiwanie „gwiazdą” nagrania jest basista Mark Helias, artysta o ugruntowanej pozycji i sporym dorobku artystycznym.

Mark Helias początkowo grał na perkusji,  gitarze,  gitarze basowej w  zespołach rockowych nim podjął naukę   gry na klarnecie. Profesjonalnie zajął się nauką gry na kontrabasie dopiero po prywatnych lekcjach u Johnna Smitha, który zarekomendował młodego studenta Homerowi Menschowi z Livingstone College. Przez kolejne lata Mark Helias był studentem tej uczelni ( 1971-74) oraz zgłębiał tajniki muzyki w Yale School of Music (1974-76). Jeszcze będąc studentem koncertował z zespołem Cheta Bakera (1973), stworzył  własną grupę (z Herbem Robertsonem), koncertował i nagrywał z Anthonym Davisem (1974),  Edem Blackwellem ( współpraca ta rozpoczęła się już w 1975 roku). Jako wprawny i doskonale muzycznie obyty instrumentalista współpracował także z  Chamber Orchestra of New England (1975-77), w awangardowych projektach  Anthony’ego Braxtona (1977),  Davida Schnittera (1978); przez dwa sezony był basistą w zespole Deweya Redmana (1978-78),  koncertował i nagrywał z Oliverem  Lake’m (1978),  Barrym Altschulem (1979-83).  Był inicjatorem i współliderem arcyciekawej formacji BassDrumBone  (z Rayem Andersonem,  Gerry Hemingwayem) oraz grupy Slickaphonics (1979-87). Doskonale opanowane rzemiosło oraz postrzeganie tworzonej muzyki zjednywały mu liczne grono współpracowników i koncertował oraz nagrywał z  Muhal Richardem Abramsem,  Mikem Nock’em,  Billem Barronem,  Jane Irą Bloom,  Wyntonem i Branfordem Marsalisami,  Malem Waldronem,  Benniem Wallacem,  Jerome Harrisem,  Davidem Lopato,  Jimem Pepperem,  Juliusem Hemphillem,  Chetem Bakerem, warsztatową grupą JB Horns.  Nie zaniedbywał także projektów indywidualnych chociaż najpewniej czuł się grając z równorzędnymi twórcami-jazzmanami : Simonem Nabatovem (  od 1990 roku),  Timem Bernem ( od 1991),   kwartetem Raya Andersona (od 1991),  zespołu Corporate Art  ( z Gary Thomasem,  Bobbym Previte,  Christy Doranem). Teraz współtworzy ciekawe Ethereal Trio.

Dionizy Piątkowski