Piotr Baron jest jednym z najwybitniejszych polskich saksofonistów oraz autorem wielu doskonałych projektów. Zadebiutował na jazzowej scenie w 1977 roku, by w kolejnym sezonie zdobyć wyróżnienie na festiwalu Jazz Nad Odrą’78, a kilka lat później triumfować w konkursie San Sebastian Jazz Festival „Jazz Aldia”. Ważnym dla saksofonisty była formacja Travelling Birds, w której grali perkusista Cezary Konrad, trębacz Piotr Wojtasik, pianista Kuba Stankiewicz oraz – mieszkający na stałe w Los Angeles – kontrabasista Darek Oleszkiewicz. Z kwartetem Travelling Birds zrealizowali dwie, doskonale przyjęte przez publiczność i krytyków płyty. Przez ponad trzy dekady Piotr Baron współpracował, koncertował i nagrywał z plejadą najwybitniejszych artystów, jak Ray Charles, Art Farmer, Wadada Leo Smith, Tomasz Stańko, Billy Harper, David Murray, Kevin Mahogany, Eddie Henderson, Zbigniew Namysłowski, Jarosław Śmietana, Wojciech Karolak, Krzesimir Dębski, Janusz Muniak, Tomasz Szukalski czy Jan Ptaszyn Wróblewski. Jako muzyk sesyjny nagrał kilkadziesiąt płyt oraz dziesięć albumów autorskich. Od dwóch dekad Piotr Baron jest laureatem ankiet Jazz Top Jazz Forum, zdobywał nominacje do Fryderyków a jego albumy „Bogurodzica” i „Sanctus, Sanctus, Sanctus” uznano za Najlepsze Płyta Roku w 2000 i 2008 roku. Sporym sukcesem i licznymi laurami okryła się także jego płyta „Wodecki Jazz”. Piotr Baron zapoczątkował albumem tym swoistą modę „na jazzowego Wodeckiego”, nadając jego piosenkom-kompozycjom znamion, lirycznych jazzowych standardów.
Tym razem Piotr Baron przygotował znakomity zestaw „Moniuszko Jazz”. Choć album ukazał się w 2021 roku, to historia jego powstania jest dość odległa: Stanisław Rybarczyk, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju złożył, prawie dekadę temu, Piotrowi Baronowi zamówienie na przygotowanie „Moniuszki na jazzowo”. Piotr Baron przyjął zamówienie, ale wtedy nie wykazał szczególnego entuzjazmu, ale zainspirowany słynną sesją „Legrand Jazz” zrealizował zamówienie. „Moniuszko Jazz” miał zatem premierę podczas Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie, w sierpniu 2013 roku. Koncert okazał się sporym sukcesem, był przez saksofonistę prezentowany na wielu ( także międzynarodowych) estradach. Dopiero jesienią 2019 roku Piotrowi Baronowi udało się wejść do legendarnego studia nagraniowego S4/S6 im. Jerzego Wasowskiego w Polskim Radiu I zrealizował tę ciekawą sesję. Liderowi grającemu na saksofonach i klarnecie basowym towarzyszyli: pianista Michał Tokaj, Robert Majewski na trąbce i flugelhornie, kontrabasista Maciej Adamczak i perkusista Łukasz Żyta na perkusji. Powstała płyta ze szczególnym, jazzowym odniesieniem do kompozycji Stanisława Moniuszki ( oraz utrzymanej w tej samej konwencji i stylistyce „Roty” Feliksa Nowowiejskiego). I jak to zwykle u Piotra Barona, ogromny ładunek jazzu, ekspresji oraz typowej dla saksofonisty wirtuozerskiej sprawności sprawił, że płytę słucha się z wyjątkową atencją i pokorą.