Kolejną biograficzną serię zapowiada nowym albumemCalmness and Unisonoprężna oficyna GAD Records. Po archiwalnych i najczęściej dotąd niepublikowanych sesjach Krzysztofa Komedy, Jerzego Miliana, Jerzego Debicha i Józefa Skrzeka  GAD Records zapowiada serię płyt wybitnego kompozytora i pianisty Sławomira Kulpowicza.

Sławomir Kulpowicz ( 17.01.1952-7.02.2008) – absolwent klasy fortepianu Średniej Szkoły Muzycznej w Warszawie, naukę kontynuował na wydziale jazzu i muzyki rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach. Związał się tam z grupą Silesian Set i sporadycznie grał z zespołem Jazz Carriers.  Po powrocie do Warszawy był (1976-77) muzykiem Kwartetu Zbigniewa Namysłowskiego, z którym sporo nagrywał i jeszcze więcej koncertował w kraju i zagranicą. Przez kolejne sezony (1977-81)  grał także w zespole The Quartet Tomasza Szukalskiego gruntując swą pozycję perfekcyjnego pianisty. Pozostający pod wpływem pianistyki  McCoy Tynera oraz synorystyki Johna Coltrane’a  pianista był chętnie zapraszany do udziału w sesjach innym muzyków.  Dopiero w 1981 roku  zdecydował się na samodzielną działalność artystyczną. Dla potrzeb realizacji swoich planów artystycznych prowadził też zespół In/Formation: w mutacjach duetu, trio (Czesław Bartkowski – perkusja, Witold Szczurek – kontrabas), kwartetu (Bartkowski, Szczurek, Tomasz Stańko – trąbka) i sekstetu ( Bartkowski, Szczurek, Stańko, Andrzej Olejniczak – saksofon tenorowy, Dominik Wit – tuba). Często występował solo. Sporadycznie i okazjonalnie tworzył też grupy Private Music, New Formation. W swoich realizacjach skłaniał się często ku muzyce Wschodu współpracując z Hindusem Shujaatem Khanem i Turkiem Burhanem Ocalem. Szukając inspiracji zapraszał na koncerty i nagrania twórców nie związanych z jazzem, np. aktorkę Barbarę Dziekan, wokalistów Marka Bałatę, Czesława Niemena i Mieczysława Szczęśniaka. Obok utworów czysto jazzowych, komponował utwory instrumentalne, które łączyły elementy muzyki orientalnej z improwizacją jazzową. Z chęcią poznawał inne kultury muzyczne i łączył je w swoich kompozycjach z muzyką klasyczną. Także w jego kompozycjach jazzowych można usłyszeć wiele reminiscencji tych dalekowschodnich impresji. W jazzie, jednym z jego największych guru był John Coltrane. Jako jedyny Polak trzy razy wystąpił solo na John Coltrane Festival w Los Angeles. Starał się przy tym nadać im kontekst para-jazzowy a  często i teatralny. Jego ciekawa dyskografia obejmuję tak znakomite albumy, jak  „Namysłowski Quartet- Jasmin Lady”, „Namysłowski Quartet – 1,2,3,4”, „Namysłowski Quartet-Live  in der Balver Hole”, „Tomasz Stańko- Music’81”, „Ai J-T Stańko”, „Sławomir Kulpowicz & ShujaatKhan-Live On Tour In Poland’84”, „The Quartet”, „The Quartet-Loaded:Aquarium Live no7 ”, „In/Formation”, „Follow Namysłowski”, „Sławomir Kulpowicz-In/Formation II” „Prasad in Mangalore”, „Samarpan”, „Sławomir Kulpowicz/Czesław Niemen”, „East Side Story”, „Sławomir Kulpowicz & Kali Yuga-Sadhana”, „Astral Codes”, „Samarpan Songs”, odnaleziony po latach „Ekspression” z autorskim kwartetem (Kazimierz Jonkisz – perkusja, Wojciech Pulcyn – kontrabas, Piotr Cieślikowski – saksofony sopranowy i tenorowy).  Poza The Quartet i  In/Formation oraz odkrywania paralel między jazzem a muzyką hinduską, koncertował jako solista: od Festiwalu Pianistów Jazzowych w Kaliszu po recitale, które nagrywał  w studiu Polskiego Radia.

„Calmness and Unisono” zostały zremasterowane z oryginalnych taśm z archiwum Polskiego Radia a niepublikowane dotąd solowe nagrania Sławomira Kulpowicza z lat 1982-85 to muzyka pełna emocji, gęsta od nut i wykonawczej brawury. Studium jazzowej myśli, wpływów muzyki Indii i celebracja wszechmocnego, szlachetnego brzmienia fortepianu.  Solowy „Calmness and Unisono” ukazuje szeroki wachlarz umiejętności  pianisty i kompozytora: długie formy, pełne brawurowych pasaży, błyskotliwych improwizacji i intrygujących rozwiązań melodycznych. Nagrania niezwykle świeże, które jeszcze dziś mienią się tym samym blaskiem, co ponad cztery dekady temu.

Dionizy Piątkowski