Kluczem do uznania wirtuozerii Stanley’a Jordana było z pewnością opanowanie specjalnej techniki gryfów na gitarze. Stanley Jordan stuka obiema rękami i bardziej legato niż zwykle kojarzy się z podsłuchem gitary. Jego technika pozwala gitarze na jednoczesne granie melodii i akordów. Możliwe jest również, jak pokazał, jednoczesne granie na dwóch różnych gitarach, a także gitarze i fortepianie. Technika ta znana była już wcześniej, nim upowszechnił ja Stanley Jordan; używano cichych dźwięków podtrzymywanych wibratem i wydobywanych przez dociśnięcie palca przez np. gitarzystów hiszpańskich grających flamenco. Pojawienie się wzmacniaczy sygnału gitarowego spowodowało, że dźwięki dociskane palcem nie były już takie ciche, jak w przypadku gitary klasycznej czy flamenco. Wielu  muzyków odkrywało nowe obszary tappingu na różnych instrumentach (bas, gitara) a nawet tworzyli własne instrumenty pod kątem gry tą techniką. Tak grali zarówno gitarzyści basowi jak i elektryczni, stosując tą technikę z powodzeniem do dziś w rocku, speed metalu, jazzie a nawet grając na instrumentach akustycznych. Technikę tę (albo jej pokrewne formy) stosowali  zarówno Steve Vai, Joe Satriani,  Allan Holdsworth, Eddie Van Halen, Victor Wooten, Michael Manring, Michael Hedges jak i Stanley Jordan. Główna gitara Stanley’a Jordana została zbudowana przez Vigier Guitars w 1988 roku: jest to model Arpege, na którym Vigier Guitars wykonał płaską podstrunnicę ułatwiającą technikę stukania.

Rozległa dyskografia Stanley’a Jordana ukazuje niezwykle szerokie spektrum jego muzycznych zainteresowań oraz inspiracji. Obok standardów jazzu, przebojów muzyki rozrywkowej, rocka i bluesa, pojawiają się brawurowe interpretacje wybitnych kompozycji muzyki klasycznej. Nie bez znaczenie jest także talent gitarzysty, jako znamienitego kompozytora. Autorskie albumy są bowiem doskonałą prezentacja jego talentu wirtuoza-kompozytora.  Nagrany w Tokio koncertowy „ Stolen Moments” prezentuje trio Stanley’a Jordana ( z perkusistą Kenwoodem Dennardem i basistą Charnettem Moffettem) i zestaw typowych, dla repertuaru gitarzysty kompozycji: jest zatem tytułowy standard Olivera Nelsona „ Stolen Moments”, legendarne „Impressions” Johna Coltrane’a, kultowe „Autumn Leaves” i „Over The Rainbow”, autorskie „Return Expedition” ale i klasyka rocka czyli „Stairway To Heaven” Led Zeppelin.

Dionizy Piątkowski