W letnią i wakacyjną podróż zabiera nas pakietem doskonałych albumów wydawnictwo DUX Recordings proponując zachwyt dla rytmów tango, światowej klasyki i polskiej tradycji oraz awangardy, odrobinę nostalgii Starszych Panów i pakiet debiutów.

Album „Stravaganza” to frapująca podróż muzyczna po włoskiej muzyce XVI i XVII wieku, to swoisty wykład o wzajemnych wpływach włoskiej muzyki instrumentalnej i wokalnej. Unikalne połączenie harfy podwójnej  ( Sara Agueda) i klawesynu (Javier Nunez) – dwóch bardzo w owym czasie popularnych, polifonicznych instrumentów – sprawia, że nagrania z niniejszej płyty brzmią innowacyjnie i bardzo sugestywnie, choć dokonane zostały przy pomocy na wskroś tradycyjnych środków.

Bohaterem nagrania „4 AM Tango”  jest Marcelo Nisinman – argentyński kompozytor i wirtuoz bandoneonu, uznany solista, zapraszany przez orkiestry i organizatorów festiwali na całym świecie. Tym razem argentyński wirtuoz zaprosił do współpracy szczecińską orkiestrą kameralną Baltic Neopolis Orchestra realizując kolejną wizję tango. Pojawiają się zatem brawurowe kompozycje Astora Piazzolli, Pedro Datta, Enrique Pedro Delfino i Carlosa Gardela ale także autorskie kompozycje Marcelo Nisinmana.

Pianista Witold Janiak proponuje „Noesis” czyli pomysł przygotowany na improwizujący fortepian oraz kwartet smyczkowy. Kompozytor Witold Janiak, odwołując się do Platona, zaprasza do intelektualnie wyrafinowanej podróży przez świat swojej muzyki a sam album jest doskonałym i perfekcyjnym odniesieniem do dzisiejszej muzyki, zawieszonej gdzieś między klasyczną awangardą, jazzem a nieskrępowana improwizacją. Klasycznym jest oczywiście album „Magical Chopin” przygotowany przez znakomitego pianistę Rafała Mokrzyckiego. To pomysłowa kompilacja gatunków muzycznych, począwszy od form narracyjnych („Ballada g-moll op. 23”), skończywszy na miniaturach tanecznych („Mazurki op. 50”) oraz  ciekawie zaprezentowanych walcach Fryderyka Chopina.

Interesująco  rozegrano także klasyczne polonezy Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego, Fryderyka Chopina i Emila Młynarskiego. Perfekcyjny duet Zuzanna Budzyńska ( skrzypce) oraz Szymon Ogryzek ( fortepian) albumem „Polonaises” doskonale włączyli się w estetykę kompozycji naszych, wielkich romantyków.Płytę Zuzanny Budzyńskiej oraz Szymona Ogryzka uznać można za krótką antologię poloneza w twórczości cenionych polskich kompozytorów. Każdy z utrwalonych na płycie utworów stanowi przejaw pomysłowej adaptacji polskiego folkloru na gruncie muzyki skrzypcowej. Jak zaznacza sama artystka, twórczość zaprezentowanych na płycie kompozytorów ma dla niej szczególny wydźwięk : Karol Lipiński urodził się w jej rodzinnym mieście, Henryk Wieniawski na świat przyszedł w Lublinie, gdzie ukończyła szkołę muzyczną I stopnia, a Emil Młynarski przez wiele lat był rektorem uczelni, z którą obecnie skrzypaczka jest związana.

Ważne w katalogu DUX Recordings są sesje kompozytorów muzyki współczesnej i awangardowej. Takim jest album „Cracow Wind Quintet & Friends”, gdzie słynny krakowski kwintet dęty zaprosił do studia  m.in. pianistkę  Beatę Bilińską i saksofonistę Pawła Gusnara, by  zagrać słynne kompozycje Alexandra Zemlinsky’ego, Artura Malawskiego, Dariusa Milhaud, Mikołaja Góreckiego i popularne ( także w wersjach jazzowych) „ Cantabile in H” Krzesimira Dębkiego.

Maurizio Grandinetti  to jeden z niewielu światowej sławy artystów, odnoszących sukcesy na gruncie zarówno wykonawstwa twórczości awangardowej, jak i dzieł powstałych w XVII i XVIII wieku. Artysta gra z powodzeniem na gitarze klasycznej, jak i elektrycznej, co niewątpliwie wpływa na szerokie spektrum repertuaru, jakim dysponuje. Występuje regularnie na recitalach solowych, koncertach z towarzyszeniem orkiestry, niejednokrotnie improwizuje oraz prezentuje własne oryginalne opracowania. Album „Rine”  obejmuje autorskie dzieła Grandinetti’ego (oraz  wybrane aranżacje dzieł skomponowanych w epoce baroku i renesansu) w ciekawej interpretacji Anny Radziejewskiej (mezzo sopran) i słynnego Ensemble Cordaeola.

Interpretacji muzyki Josepha Rennera podjął się organista Tomasz Zając. Zaprezentowane na  płycie „ Joseph Renner’s Organ Music”  utwory dają słuchaczowi pełny obraz środków harmoniczno-wyrazowych, jakimi kompozytor posługiwał się na gruncie muzyki organowej. Joseph Renner to ciekawy i słynny organista i kompozytor: urodził się w 1868 roku w Ratyzbonie,jego pierwszym nauczycielem muzyki był ojciec – kompozytor, organista, kierownik ratyzbońskiego chóru oraz organizator prywatnego instytutu muzycznego. W roku 1887 Joseph Renner  objął posadę dyrygenta chóralnego w austriackim Bludenz, a w 1893 roku, gdy powrócił do Ratyzbony, objął stanowisko organisty w tamtejszej Katedrze. Dwa lata później rozpoczął działalność pedagogiczną. W 1900 roku nawiązał znajomość ze znakomitym kompozytorem i organistą Maxem Regerem, który wyjątkowo przychylnie wypowiadał się o jego solowych dziełach. Teraz, poprzez interpretacje Tomasz Zająca, poznajemy niezwykle ciekawe kompozycje wybitnego organisty.

Krzysztof Baculewski przez lata dał się poznać nie tylko jako świetny kompozytor, ale także jako publicysta i pedagog. Od ponad 30 lat Krzysztof Baculewski działa jako członek komisji repertuarowej Festiwalu Warszawska Jesień. Album „Chamber and Piano Works” obejmuje reprezentatywne, kameralne kompozycje Krzysztofa Baculewskiego oraz wybrane utwory skomponowane na flet solo. Teraz ciekawe zaprezentowane przez pianistkę Julię Samojło, skrzypaczkę Marię Machowska oraz słynny Tana String Quartet. Krzysztof Baculewski dokonał także rekonstrukcji, zniszczonej w gruzach warszawskiego Teatru Wielkiego, partytury (na podstawi