Amerykański saksofonista Walter Smith III współpracował z najbardziej wpływowymi osobowościami jazzu takimi, jak Herbie Hancock, Maria Schneider, Terri Lyne Carrington, Dee Dee Bridgewater, Ambrose Akinmusire, Jason Moran, Gerald Clayton, Terence Blanchard, Eric Harland czy Christian Scott. Stworzył własny odrębny styl, jednocześnie podkreślający indywidualizm innych artystów, z którymi pracuje. Zaczął grać na saksofonie jako siedmiolatek rodzinnym Houston, w Teksasie. W miejskiej artystycznej szkole średniej otrzymał stypendium Clifforda Browna i Stana Getza, fundowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Edukacji Jazzowej i Narodową Fundację dla Młodych Artystów, zdobył Nagrodę dla Młodego Talentu NFAA, stypendium do Berklee School of Music i prestiżowy Medal Studenta Sztuki przyznawany przez prezydenta USA. Saksofonista pojawiał się na wielu ważnych estradach świata (od Carnegie Hall po waszyngtońskie Centrum Kennedy’ego). Grywał i nagrywał z takimi muzykami, jak Terence Blanchard, Roy Haynes, Christian McBride, Eric Reed, Mulgrew Miller, Joe Lovano, Bob Hurst, Myron Waltden, Walter Beasley, Lewis Nash, Terri Lynne-Carrinton a także jako muzyk sesyjny w nagraniach Bilal, Destiny’s Child, Lauryn Hill i wielu innych. Jego dyskografia obejmuje ponad 80 płyt, choć pierwszą nagrał (jako lider) dopiero w marcu 2006 roku (debiut dla niezależnej oficyny Fresh Sound New Talent). Sukcesem był także album „Live in France”, wydana w październiku 2009 roku oraz album „III” z września 2010 roku, który dostał się do pierwszej dziesiątki bestsellerów iTunes. Z tak ogromnym dorobkiem i sporym uznaniem Walter Smith III zadebiutował w 2014 roku w prestiżowej Blue Note Records. albumem „Return To Casual”. Teraz dla tej samej oficyny realizuje „Three of us are from Houston and Reuben is not” – album, którym składa hołd swojemu rodzinnemu miastu Houston w Teksasie. Żartobliwy tytuł nowego albumu oznacza zespół, w skład którego wchodzą rodowici mieszkańcy Houston ( pianista Jason Moran i perkusista Eric Harland) oraz basista Reuben Rogers, który pochodzi z Wysp Dziewiczych. Sesja to dziesięć fascynujących oryginalnych utworów lidera oraz pomysłowe wykonanie kompozycji „Point of Many Returns” Sama Riversa.
„Kiedy zebrałem nowy kwartet – wspomina pomysł Walter Smith III – zauważyłem, że trzech muzyków pochodzi z Houston, a Reuben nie ! To wpłynęło na inspiracje stojące za kompozycjami. Pod koniec sesji nagraniowych próbowałem wymyślić nazwę dla albumu i prawie wszystkie moje pomysły nie były dobre. Ale wtedy sięgnąłem do pierwszej strony notatek z albumu i powiedziałem: to jest to! Three of us are from Houston and Reuben is not.To dobrze nakreśliło temat i osobowość zespołu”. Jason Moran i Eric Harland są nieco starsi od Waltera Smitha, ale wszyscy uczęszczali do słynnego Kinder High School for the Performing and Visual Arts w Houston, wylęgarni młodych talentów jazzowych, gdzie Smith i jego koledzy z klasy podziwiali absolwentów, którzy ukończyli szkołę przed nimi i osiągnęli światowe uznanie. Ponieważ „Three of us are from Houston and Reuben is not” lider kwartetu ma nadzieję zwrócić uwagę szerszego świata muzycznego na fakt, że Houston było i nadal jest głównym ośrodkiem kulturalnym Stanów Zjednoczonych. „Teksas to nie tylko ropa, broń i polityka” – mówi Walter Smith. To także kwitnąca, bogata kulturowo społeczność, o której wiele osób nie myśli, gdy wyobraża sobie Teksas”.