Jeśli należałoby szukać regionalnej inicjatywy jazzowej, która swoją konsekwencją wyrosła na jedną z najciekawszych w całej Europie kreatywnych inicjatyw to  jest nią z pewnością JazzHausMusik z niemieckiej Kolonii. To już nie tylko blisko 300 niekonwencjonalnych albumów ale także kilka tysięcy muzycznych projektów budujących od blisko 40 lat reputacje niemieckiej szkoły jazzowej awangardy oraz konsekwentnej repertuarowo oficyny.

Wytwórnia JazzHausMusik istnieje od 1980 roku I była początkowo archiwalna serią dokumentującą improwizowane koncerty „Stadtgarten” inicjowane przez kolońskich  muzyków awangardowych. Pomysłodawcą cyklu ( nagrań i koncertów) był niemiecki pianista i kompozytor Georg Ruby, który nie tylko wykreował specyfikę koncertów, ale także zgromadził wokół siebie spore grono muzyków, dla których improwizacja jazzowa jest ważnym elementem własnej, artystycznej kreacji. W ciągu dekad ukształtowano mocne, lokalne środowisko jazzowych awangardzistów, wśród których mamy dzisiaj elitę tej muzyki (Michel Pilz, Sebastian Gramss, Georg Ruby, Hans Lüdemann,, Stefan Bauer, Franz Bauer, Carl Ludwig Hübsch, Frank Gratkowski, Robert Landfermann, Henning Berg, Günter Baby Sommer, Rudi Mahall, Claudio Puntin, Hazel Leach, Christina Fuchs, Laia Genc) i znane formacje ( np. Kölner Saxophon Mafia, Niels Klein Tentett, Extempore, NoNett ( Norberta Steina I Joachima Gellerta). Katalog JazzHausMusik obejmuje blisko 300 tytułów, z czego znamienita większość to dokumentacje awangardowych oraz oryginalnych projektów, ale także nagrania, które zyskały doskonałe rekomendacje i prestiżowe nagrody ( np. „Deuxième Bureau” –  duetu Georg Ruby-Michel Pilz  uznano za  Best New Release / Album Of The Year 2011). Oficyna wydaje około dziesięciu albumów rocznie i jest bardzo programowo konsekwentna.

Najnowsze wydawnictwa to  „ Hebelwirkung ” ( JHM 247) warsztatowego kwartetu Webers Hebel  (Linus Amstad- saksofon, Tomas Hohler- gitara, Lisa Hoppe – bas oraz szwajcarski perkusista Daniel „D-Flat” Weber.  Bębniarz kojarzony był zawsze z ciekawymi, oryginalnymi projektami muzycznymi : z formacją Krassport  zrealizował  „The Planets – Discovering Gustav Holst” (2012)  opracowując  suitę ”Planety” Gustava Holsta, nagrał  ( wraz z saksofonistą Sebastianem  Buscherem) ciekawy album „Come Daylight” (2013) a w roku 2015 w ramach formacji  Pilz / Ruby / Weber / Brochier album z awangardowymi, muzycznymi impresjami opartymi na wierszach Arthura Rimbaud („Rimbaud #4„). Album Hebelwirkungjest kolejnym, ważnym projektem w dyskografii perkusisty, w którym zgrabnie łączy improwizację z strutkiralnymi eksperymentami oraz muzyczną dyscypliną.Pojawia się zatem ciekawa synteza muzyczna oparto o trudne ( prawie free-jazzowe) skojarzenia i niezwykle interesujące kompozycje.

Dionizy Piątkowski