Amina Claudine Myers – legendarna pianistka i organistka już w połowie lat sześćdziesiątych włączyła się w chicagowski  ruch AACM. W historii tej muzyki na stałe zapisały się  jej kultowe koncerty z Kalaparusha Mauricem McIntyrem, Muhalem Richardem Abramsem, Henrym Threadgillem oraz Lesterem Bowie. To właśnie z tym legendarnym trębaczem zrealizował doskonale przyjęte przez publiczność i krytyków albumy “African Children” oraz „The 5th Power”. W połowie lat siedemdziesiątych  pianistka przeniosła się do Nowego Jorku, by włączyć się w modny, awangardowy nurt loft-jazzu.  Dała się wtedy poznać nie tylko jako elokwentna pianistka oraz wirtuoz gry na organach Hammonda ale także jako doskonała wokalistka. Wielkim sukcesem okazał się nagrany wtedy album „ Salutes Bessie Smith” – muzyczny hołd dla wielkiej, jazzowej wokalistki. Amina C. Myers przedstawiła się jazzowej publiczności jako doskonała, wrażliwa i wspaniała wokalistka nie potrafiąca skryć swych bluesowych i gospelowych  fascynacji. Z jednej więc strony przedstawiała program  z własnym sekstetem, z drugiej strony ulegała awangardowym pomysłom Charliego Hadena . Choć nie unika bluesowych fascynacji, to coraz uważniej buduje status wielkiej, jazzowej osobowości. Zarówno realizując nagrania i koncerty z Brazzy Voices , jak i konsekwentnie lansując własne trio. To właśnie nagrania i koncerty  jej Trio  zjednują jej wielu entuzjastów oraz plasują pianistkę, wokalistkę i organistkę  wśród laureatów prestiżowych ankiet jazzu i bluesa.

Dionizy Piątkowski