Ślad ocalony” to filmowe  suity napisane przez dwóch wybitnych polskich kompozytorów, Romana Palestera i Artura Malawskiego. Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod kierunkiem Marty Kluczyńskiej wspaniale interpretuje kompozycje stanowiące ilustracje muzyczne do filmów „Miasto nieujarzmione” Jerzego Zarzyckiego z 1949 roku oraz odnalezionej wersji zatytułowanej „Robinson warszawski”. Pierwotna wersja „Robinsona warszawskiego” nie ocalała, odnalazła się jednak jedna z jego wczesnych wersji, którą pokazano publiczności dopiero w 2002 roku. Wcześniej, w roku 1950, widzowie obejrzeli ten film pod zmienionym tytułem „Miasto nieujarzmione”, a było to wynikiem ingerencji ówczesnej cenzury, tak znacznej, że jeden ze scenarzystów – Czesław Miłosz – wycofał z filmu swoje nazwisko. Film jest oparty na wspomnieniach Władysława Szpilmana, polskiego kompozytora żydowskiego pochodzenia. Przedstawia losy Rafalskiego, „warszawskiego Robinsona”, który po upadku Powstania ukrywa się w ruinach Warszawy. „Ślad ocalony” przybliża obie suity w błyskotliwej interpretacji gorzowskich filharmoników. Nagranie jest pierwszą w historii publiczną prezentacją muzyki napisanej przez Artura Malawskiego do pierwotnej, zaginionej wersji obrazu z 1949 roku. Odnalezione po latach materiały nutowe są prawdopodobnie jedynym śladem, jaki po niej pozostał.  Interesujące jest porównanie zorkiestrowanej z rozmachem symfonicznej partytury Romana Palestra o późnoromantycznym kolorycie z wersją wcześniejszą skomponowaną przez Malawskiego – oszczędniejszą w środkach wyrazu, bardziej współczesną.

 

Dionizy Piątkowski