Niewielka jest znajomość w Polsce węgierskiego jazzu i ogranicza się ona zazwyczaj do kilku muzyków, którzy odnieśli spore sukcesy na rynku amerykańskim i europejskim (np. gitarzysta Gabor Szabo czy saksofonista Tony Lakatos). Sporą popularność oraz uznanie zyskują projekty skupione wokół Budapest Music Center, instytucji zajmującej się promocją węgierskiego jazzu. Dla tych pomysłów stworzono nie tylko Opus Jazz Club, ale także oficynę wydawnicza BMC Records, której katalog obejmuje dzisiaj ponad 300 tytułów. Znamienita większość to nagrania lokalnych muzyków, ich projektów artystycznych oraz specjalnych sesji  aranżowanych dla węgierskich jazzmanów oraz zapraszanych przez nich gości.

Vas Bence to węgierski artysta, który zafascynowany jest nie tylko kompozycjami Krzysztofa Komedy, ale także aktywnie uczestniczy w polskim życiu jazzowym. Jego najnowszy jego album „ Overture et al ” zawiera autorskie kompozycje zrealizowane wraz węgierskim big-bandem, w którego skład weszli głównie muzycy Modern Art Orchestra, pod dyrekcją Dániela Dinnyésa. „ Muzyka została skomponowana podczas moich pierwszych miesięcy w Polsce, w czasie lockdownu – wspomina pracę nad projektem Bence Vas. Praca nad nią była swoistym kołem ratunkowym. Zamknięty w domu otoczonym przyrodą, obserwując zmiany świateł, form, kolorów, starałem się przekształcić swoje wrażenia w obraz dźwiękowy. Większość utworów zawartych na płycie ma ścisłą strukturę muzyczną zainspirowaną studiowaniem podstaw techniki kompozytorskiej Bartóka”.

Vas Bence jest kompozytorem, organistą Hammonda, liderem  Organism, Vas Bence Trio i Vas / Bukowski / Szmańda Trio oraz malarzem. Nagrał  dotąd pięć albumów : „Pictures of the Day” (2014) i „Praise the Notes” (2016) – z Organismem, „Organic Impressions” (2017) – z Organismem i big bandem, „Looked at all Aspects” (2020) – z Organism, Vas Bence Trio i gościnnym wibrafonistą Marcinem Paterem oraz  najnowszy „Overture et al”. Hammondzista współpracuje także z Brianem Charette, Kornélem Fekete-Kovácsem, Kajetnem Galasem i Dominikiem Bukowskim. Większość utworów zawartych na płycie „Overture et al” ma ścisłą strukturę muzyczną zainspirowaną studiowaniem podstaw techniki kompozytorskiej Bartoka. Stwarza to dość interesujące zderzenie z partiami improwizowanymi. Na płycie można usłyszeć rozszerzony jazzowy big band, któremu towarzyszą organy Hammonda. Nagrania zostały zrealizowane z udziałem czołowych muzyków węgierskiej sceny jazzowej i współczesnej muzyki klasycznej :  saksofoniści Dávid Ülkei i Kristóf Bacsó, fleciści János Ávéd i Berta Bánki, saksofoniści Balázs Cserta i Mihály Bajusznács, trębacze Zoltán Bacsa, Gábor Subicz, Balázs Bukovinszky, Bence Táborszky, Gergő Bille, Zoltán Varga, János Szokola, puzoniści Attila Korb, Gábor Barbinek i  Miklós Csáthy, tubiści Kovács Péter, i István Rózsa, gitarzysta Áron Komjáti, pianiści Gábor Cseke i Péter Axmann, basista Ádám Bögöthy, perkusista László Csízi oraz kompozytor i hamondzista Vas Bence.

Dionizy Piątkowski