W katalogu prestiżowej DUX Recordings ponownie sporo ciekawych nowości, światowych premier oraz fonograficznej dokumentacji dzieł, które nie często są nagrywane. To jest ważna dyrektywa polskiej oficyny wydawniczej, której rozległy katalog jest z pewnością jednym z najbogatszych zbiorów utrwalonej w nagraniach muzyki polskiej.
To już druga odsłona wirtuozerii Cracow Golden Quintet. Utwory zawarte na płycie to kontynuacja myśli muzycznej podjętej w 2020 roku przez Cracow Golden Quintet podczas sesji albumu „Polish Wind Quintets”. Tym razem muzycy ( Natalia Jarząbek – flet, Małgorzata Wygoda – bassoon, Konrad Hołda – trąbka, Tomasz Sowa – klarnet i Kamil Kuz – obój) prezentują kolejne wybitne utwory polskich kompozytorów XX i XXI wieku. Album zawiera utwory oryginalnie napisane na ten skład instrumentalny, inspirowane duchem dwudziestowiecznej europejskiej szkoły neoklasycyzmu oraz wpłami polskiej muzyki ludowej, muzyki sakralnej, sonorystycznej awangardy a nawet amerykańskiego jazzu Połączenie brzmień instrumentów o zróżnicowanej skali i barwie stwarza nieograniczone wręcz możliwości operowania nastrojami, a krakowski zespół, wielokrotny zwycięzca międzynarodowych konkursów kameralnych, w swoich interpretacjach wykorzystuje cały potencjał wirtuozowski i liryczny dętego instrumentarium.
Nowa płyta Ensemble Jerycho poświęcona jest twórczości jednego z najbardziej znanych kompozytorów epoki renesansu Josquina des Prés. Język muzyczny kompozytora można uznać za anachroniczny ale Ensemble Jerycho (pod kierunkiem Bartosza Izbickiego) prezentuje muzykę renesansowego mistrza w sposób dynamiczny, pełen kolorów, przywracając brzmienie utworu w oryginalnym zapisie. Na płycie jest jego słynna „Missa „Mater Patris”, która już w XVI wieku została opracowana przez Polaka, Krzysztofa Borka na potrzeby Kolegium Rorantystów z Krakowa i otrzymała nową nazwę „Mater Matris”. Uzupełniona przez niego o dodatkowe głosy, wzbogaciła zbiory służące oprawie uroczystych mszy, które uświetniał czterogłosowy chór kolegialny. Całości dopełniają inne utwory wokalne des Prés, a także motet Antoine’a Brumela, który stał się muzyczną kanwą mszy.
Płytą „Life & Beyond” wykonawcy chcą zwrócić uwagę odbiorców na fakt, że muzyka w istocie nie jest zbiorem harmonii, melodii i rytmów. Nie służy temu, by ją rozważać pod względem formalnym. Przeciwnie, ma ona skłonić słuchaczy do refleksji nad sednem istnienia muzyki i innych form życia. Wybór repertuaru skonstruowany został w formie wrażliwej opowieści, a dzieła Lutosławskiego, Crumba, Bartóka i Messiaenatworzą spójną muzycznie i emocjonalnie całość. Skrzypaczka Małgorzata Wasiucionek-Potera i pianista Andrzej Karałow eksplorując wiele obszarów muzycznej działalności, w interpretacje wkładają cały swój potencjał doświadczenia, wirtuozerii i wiedzy. Dzielą się swą wrażliwością, malują świat z przewagą barw nostalgii i wyciszenia, zostawiając przestrzeń dla indywidualnych odczuć odbiorcy.
Formacja Reed Connection Trio (Michał Mogiła- obój, Jarosław Podsiadlik – klarnet, Rafał Dołęga – bassoon oraz flecistka Karolina Maszyk-Mogiła) składają hołd Zielonej Górze – miastu, z którym są związani od lat jako członkowie orkiestry Filharmonii Zielonogórskiej, a także organizatorzy i uczestnicy tamtejszych festiwali i koncertów muzyki kameralnej. Na płycie znalazły się trzy premiery fonograficzne a autorami są kompozytorzy związani poprzez działalność twórczą, artystyczną i pedagogiczną z Zieloną Górą. Żaden z utworów nie jest ściśle powiązany tematycznie z Zieloną Górą, posiadają jednak wydźwięk uniwersalny i każdy ma inny charakter: słychać w nich pogodne melodie, które mogłyby ilustrować film animowany, sarkastyczny humor, surową, przejrzystą fakturę i echa serializmu, aż po niekonwencjonalne techniki wydobycia dźwięku. Muzycy odnajdują się w tej wielobarwnej materii znakomicie, nie tylko potwierdzając renomę zespołu o kilkunastoletniej tradycji, ale też ukazując pełnię możliwości wyrazowych tria stroikowego.
Wiolonczelista Paweł Czarakcziew i pianista Piotr Kowal to artyści związani z krakowską Akademią Muzyczną, laureaci międzynarodowych konkursów, koncertujący solowo i kameralnie. Specjalizują się w poszukiwaniu wybitnej, ale nieznanej muzyki XX i XXI wieku. Płytą „Aurora” oddają hołd zapomnianemu krakowskiemu kompozytorowi, Jerzemu Gablenzowi. Napisał operę, poematy symfoniczne, koncert fortepianowy, a nade wszystko 86 pieśni, które były jego ulubioną formą wypowiedzi. Trzy z nich, w autorskim opracowaniu duetu, znalazły się na płycie, razem z monumentalną sonatą wiolonczelową. Jerzy Gablenz w swoich kompozycjach operuje stylem postromantycznym, pełnym rozmachu i zmian nastroju. Odnaleźć w nim można echa twórczości jego profesorów, Żeleńskiego czy Nowowiejskiego, ale i Rachmaninowa.
Album „Songs” jest szczególnym hołdem ku pamięci Tomasza Zagórskiego, zmarłego przedwcześnie wybitnego śpiewaka operowego i operetkowego. Tenora, który równie dobrze czuł się w wielkich formach wokalno-instrumentalnych, jak i pieśniach. Album zawiera 24 pieśni kompozytorów polskich – utwory najpopularniejsze, najbardziej lubiane i wyczekiwane przez publiczność koncertową. Tomasz Zagórski nagrał je wspólnie ze znakomitym pianistą młodego pokolenia, Jackiem Kortusem. Każda z miniatur jest dopracowaną opowieścią, w której warstwa tekstowa determinuje dynamikę, barwę, artykulację i operowanie czasem.
Wśród nagrań DUX Recordings dokumentujących światowych kompozytorów uwagę zwracają dwa, nowe wydawnictwa. „Chaconne In Two” to płyta, która zawiera nagrania archiwalne znakomitego polskiego skrzypka i pedagoga Adama Kosteckiego, muzycznego spadkobiercy takich mistrzów wiolinistyki jak Dawid Ojstrach, Isaac Stern czy Nathan Milstein. Znalazły się tu również nagrania nowe, ukazujące dwa ujęcia słynnej „Chaconne” Johanna Sebastiana Bacha – tradycyjne, na skrzypce solo oraz w autorskim opracowaniu artysty, z towarzyszącą partią altówki pełniącą rolę harmonicznej podstawy. Pozostałe kompozycje to utwory wirtuzowskie, w których skrzypkowi towarzyszą orkiestry kameralne z Sopotu i Hanoweru oraz gitarzysta Carsten Petermann. Myślą przewodnią sesji jest jednak fenomen bachowskiej „Chaconne”, utworu ponadczasowego, który wciąż można interpretować na nowo. Płyta przenosi słuchacza w świat nieco zapomnianej już estetyki wykonawczej, pozwala zachwycić się brzmieniem starego włoskiego instrumentu, a także dojrzałą oraz pełną pasji i świeżości interpretacją bachowskiego arcydzieła. Niezwykle interesującym jest także dwupłytowy album „Sonate” zawiera sonaty z jedynego ocalałego rękopisu Aldebrando Subissatiego, włoskiego kapelmistrza polskiego króla, Jana Kazimierza. Jest to zbiór dwudziestu kompozycji o dość nietypowym układzie, większość z nich jest bowiem dwuczęściowa, co nie było częstą praktyką w epoce baroku. Wiodącym instrumentem są skrzypce, którym towarzyszą: teorba z pozytywem lub viola da gamba z klawesynem. Sesja to to w dużej części swobodna, wirtuozowska interpretacja oszczędnego zapisu nutowego, w niektórych miejscach kompozytor wręcz sugeruje wykonawcy kontynuację utworu wedle własnej fantazji.