Gdyby przyszło odtworzyć historię muzyki jazzowej, osnową byłyby innowacje sugerowane i wprowadzane przez wybitnych twórców: tradycjonalistę Louisa Armstronga, swingowego idola Benny’ego Goodmana, modernistów Charlie’go Parkera i Johna Coltrane’a, awangardzistę Ornette’a Colemana, ekscentryka Milesa Davisa. Lista gwiazd i gigantów jazzu nie ma praktycznie końca chociaż wybitni innowatorzy jazzu nie zawsze zyskiwali powszechny poklask. Często zachwyt krytyków nie pokrywał się z aplauzem publiczności. Giganci jazzu nie zawsze postrzegani byli także w kategoriach sław, gwiazd i bohaterów muzyki rozrywkowej. Nieczęsto jazzmana obdarza się populistycznym określeniem ,,idol”. Ale przecież wielu twórców jazzu zyskało popularność i uznanie, jakie najczęściej rezerwowane jest dla gwiazd rocka i muzyki popularnej. Z drugiej strony o sile i popularności muzyki jazzowej świadczą nie tylko bestsellerowe nagrania i pełne sale koncertowe, ale przede wszystkim tysiące jazzmanów, którzy wymykają się złudnej „gwiazdorskiej” klasyfikacji. Kiedy zatem pojawia się hasło „gigant jazzu” najczęściej komplementuje się tych najpopularniejszych, którzy swoją muzyką i koncepcjami wyszli często daleko poza jazzowe opłotki.
Z pewnością takim „ gigantem ” jest Krzesimir Dębski, który należy do najznamienitszych osobistości i twórców muzyki. Jego związki z jazzem są tak samo oczywiste, jak jego kariera kompozytora. Krzesimir Dębski jest dzisiaj wybitnym kompozytorem muzyki współczesnej i filmowej, dyrygentem ale i świetnym skrzypkiem jazzowym. Twórczość jazzowa K. Dębskiego na wiele lat przesłoniła inne, muzycznie i stylistyczne dziedziny, w których poznański kompozytor był także bardzo aktywny: warto odnotować sukcesy kompozytorskie w muzyce rozrywkowej, filmowej, teatralnej, baletowej oraz nader ważne prace w dziedzinie muzyki współczesnej. Jest kompozytorem muzyki teatralnej, symfonicznej, kameralnej, wokalnej i wokalno-instrumentalnej, muzyki dla dzieci, muzyki elektronicznej, tematów jazzowych, piosenek. Jego kompozycje wykonywane są na najważniejszych festiwalach muzycznych i prestiżowych estradach.. Skomponował ponad 120 utworów symfonicznych i kameralnych, w tym symfonie, operę, oratoria, koncertów instrumentalnych oraz utwory religijne. Krzesimir Dębski jest także autorem muzyki do ponad stu filmów. Kiedy powstawała flagowa formacja K. Dębskiego , grupa String Connection, zaproszono mnie bym napisał tekst do ich debiutanckiego albumu „ Workoholic ”. Wydawało mi się wtedy, że – szukając najbliższych skojarzeń – mamy do czynienia z poznańską mutacją Weather Report. Oczywista moda tamtych jazzowych lat narzucała także określone brzmienia i konwencje , ale tylko String Connection wyszedł najzgrabniej z tych fascynacji. Niezaprzeczalna w tym była rola i pozycja lidera K.Dębskiego, ale także doskonałych muzyków ( m.in. basisty Zbigniewa Wrombla i perkusisty Krzysztofa Przybyłowicza) którzy współtworząc styl zespołu byli jego najznamienitszymi kreatorami. String Connection stał się z czasem synonimem jazzu lat osiemdziesiątych. Sukcesy zespołu, laury dla muzyków i nagrań, udział w najważniejszych festiwalach spowodowały, iż zespół stał się jedną z najciekawszych formacji w historii polskiego jazzu: nagrania Dębskiego-Wrombla-Przybyłowicza przyjmowane były jak przeboje gwiazd rocka a sam Krzesimir Dębski stał się niekwestionowaną gwiazdą polskiego jazzu.
W kategorii „ gwiazd i legend jazzu” należy także rozpatrywać rolę, jako w historii tej muzyki odegrał Ron Carter . Najsłynniejszy kontrabasista jazzu, współtwórca i muzyk legendarnych zespołów Milesa Davisa, Cannonballa Adderley’a, Herbie’go Hancocka, Theloniusa Monka, z imponującą dyskografią odnot