Maria Schneider – amerykanka z prowincjonalnego Windom w stanie Minnesota, jest niekwestionowaną gwiazdą jazzowej aranżacji oraz laureatką licznych Grammy Awards. Obok Carli Bley i Toshiko Akyoshi jest także najczęściej honorowaną laureatką ankiet krytyków i czytelników ( w kategorii aranżer, kompozytor) oraz interesującą kompozytorką i aranżerką współczesnego jazzu. Maria Schneider uczyła się gry na pianinie i teorii muzyki u prof. Evelyn Butler (1965-78), później studiowała (aranżację, historię oraz teorię muzyki i kompozycję ) na University of Minnesota (1979-83), University w Miami (1984), z Rayburnem Wrightem w Eastman School of Music (1984-85), uczyła się także prywatnie z Bobem Brookmeyerem (1986-87). W tym samym czasie aranżowała nowe kompozycje dla orkiestr Woody’ego Hermana i Mela Lewisa. Asystowała przy aranżacjach Gila Evansa do filmu „The Color Of Money”, także w trasie koncertowej Stinga i orkiestry Gila Evansa w Europie w 1987 roku. Współprowadziła John Fedchock-Maria Schneider Big Band (1988-91), dla którego aranżowała i komponowała jazzowy repertuar. Za swe nowatorskie podejście do jazzowej struktury otrzymała prestiżowe stypendium z International Association of Jazz Educators (1991). Jako dyrygent koncertowała z Stockholm Jazz Orchestra, Danish Radio Orchestra, niemieckim Cologne Radio Orchestra, szwedzkim Norbottens Big Band, orkiestrą Gila Evansa.
Od 1993 roku prowadzi własną Maria Schneider Orchestra, w której grają w niej m.in. Rick Margitza, Charles Pillow, Tim Hagans, Frank Kimbrough. Jej autorska dyskografia nie jest zbyt rozległa, ale zawiera jedne z najdoskonalszych albumów w historii jazzowej aranżacji ( „ Coming About „, „Live at the Jazz Standard – Days of Wine and Roses”, „Allégresse”, „Evanscence”, „Concert in the Garden”, „Days of Wine and Roses . „Sky Blue”, „Winter Morning Walks”, „The Thompson Fields”).