Doskonały zestaw standardów nowoczesnego jazzu serwuje po raz kolejny ( po brawurowej i bardzo podobnej koncepcyjnie płycie ”The New Straight Ahead” ) międzynarodowy NYSQ/ New York Standards Quartet, który tworzą saksofonista Tim Armacost, pianista David Berkman, basista Daiki Yasukagawa oraz perkusista Gene Jackson. Zespół powstał w Nowym Jorku, w 2006 roku .
”Sleight Of Hand” jest piątym albumem zespołu, który niezwykle konsekwentnie i ciekawie przedstawia standardy modern-jazzu. Od samego początku głównym założeniem było wypracowanie własnego języka, za sprawą którego mogliby wejść w dialog z tradycją, wykonując standardy jazzowe. Być może taką właśnie jest koncepcja lidera zespołu, saksofonisty Tima Armacosta, który sam będąc muzykiem autorskich formacji także w innych projektach podpiera się jazzową, nowoczesna tradycją. Po raz pierwszy słuchałem trio Tima Armacosta na początku lat 90-tych, gdy pojawiał się z arcyciekawą koncepcją realizowaną wraz z holenderskim basistą Jorisem Teepe. To z pewnością wtedy zrodziła się koncepcja nowego odczytywania wielkich standardów i kompozycji jazzu. Odtąd temu pomysłowi jazz Tima Armacosta niezwykle konsekwentnie jest przyporządkowany.
Tim Armacost jest dzisiaj jednym z ciekawych saksofonistów nowojorskiej sceny jazzowej. Choć urodził się w Los Angeles, dorastał w Tokio, New Dehli oraz Amsterdamie. Wszędzie towarzyszyła mu muzyka, studiował muzykę i tradycję jazzu, sporo koncertował niemal na całym świecie ( zarówno jako lider swojego trio, jak i towarzysząc muzykom innych zespołów). Nagrywał i koncertował w znakomitych zespołach Ala Fostera, Jimmy’ego Cobba, Kenny’ego Barrona, Toma Harrelal, Billy’ego Harta, Victora Lewisa, Jeffa Tain Wattsa, Petera Erskine’a, Raya Drummonda, Roya Hargrove’a, Dona Friedmana, Randy’ego Breckera. Jako lider nagrał osiem doskonałych, autorskich albumów ( w tym cieszący się sporym uznaniem krytyki „Time Being” z Robertem Hurstem, Jeffem Tain Wattsem i Dave’em Kikoskim). Przez lata komponował dla Wyntona Marsalisa oraz jego The Jazz at Lincoln Center Orchestra. Jest poważanym nauczycielem jazzu : pracuje w The Jamey Aebersold and Stanford Summer Jazz Workshops, w Queens College w New York City oraz zapraszany jest na uniwersytety w Stanach, Japonii i w Europie.
Pianista NYSQ , David Berkman, ma za sobą współpracę m.in. z Sonny’m Stitt’em, Joe Lovano i słynną Vanguard Jazz Orchestra. Jest laureatem licznych nagród muzycznych oraz twórcą siedmiu własnych płyt i autorem trzech książek o tematyce jazzowej (m.in. „The Jazz Harmony Book”) oraz piastuje stanowisko profesora nadzwyczajnego w Queens College w Nowym Jorku. Nagrywa z Brianem Bladem oraz Joe Lovano, koncertuje z znakomitościami amerykańskiej sceny jazzowej (m.in. Tomem Harrell’em, Sonny’m Stitt’em oraz Dave’m Douglasem). Japoński kontrabasista Daiki Yasukagawa zdobył wielkie uznanie dzięki albumowi „Voyage” ( z formacją Eddiego Hendersona). Jest ważną postacią japońskiej muzyki improwizowanej i laureatem wielu, lokalnych list rankingowych japońskich wydawnictw muzycznych. Natomiast perkusistą NYSQ jest Gene Jackson, który przez dziewięć lat grał w trio Herbiego Hancocka i pracował z większością ważnych postaci jazzu ( z Wayne’m Shorterem, Dave’m Hollandem, Ronem Carterem, Branfordem Marsalisem, The Mingus Big Band ).
Poprzedni album NYSQ zatytułowany ”The New Straight Ahead” zawiera także pakiet znanych i doskonale zagranych standardów. Od ”When You Wish Upon a Star” , ”Autumn Leaves” po ”When You Wish Upon a Star”, ”Polka Dots and Moonbeams” oraz 'Misterioso” Theloniousa Monka. Teraz pojawiają się przepiękne standardy ( „ Soul Eyes” – Mela Waldrona, „ Ask me Now” Theloniousa Monka, „In A Sentimental Mood” Duke’a Ellingtona, ”Lover Man”-Davisa i Ramireza ) oraz autorska kompozycja pianisty Davida Berkmana ( tytułowy „ Sleight Of Hand ”). Także i tutaj melancholia frazowania Tima Armacosta zyskuje wielkie wsparcie w kunsztownie kreowanych pasażach fortepianowych Davida Bergmana, a sekcja rytmiczna Daiki Yasukagawa – Gene Jackson dodaje całości brzmienia niewyobrażalnej siły i mocy.