Włoski perkusista Aldo Romano Początkowo uczył się gry na gitarze,  potem – już samodzielnie  – nauczył się grać na perkusji i odtąd instrument ten stał się jego faworytem. Intuicjonista, który muzyczne ( i jazzowe ) ostrogi  zdobywał współpracując ( na początku lat sześćdziesiątych) z francuskimi muzykami jazzowymi: Barney’em Wilenem,  Michelem Portalem,  Jean-Luc Ponty’m oraz jazzmanami  amerykańskimi, koncertującymi w Europie ( np. z Jackie’m McLeanem,  Bud’em Powell’em, Stanem Getzem, Donem Cherry’m). Popularność i uznanie zdobył nie poprzez modern-jazzowe koncerty, ale głównie poprzez nowoczesne podejście do awangardowego free-jazzu. Stąd też w kręgu jego zainteresowań znaleźli się muzycy spod skrajnej, jazzowej awangardy: grał i nagrywał z D. Cherrym (1965),  Steve’m Lacy’m (1965-66),  Giorgio Gaslinim,  warsztatową  formacją Jazz Realities,  Carlą Bley (1966), Gato Barbierim, Rolfem Kuhn’em (1967), Joachimem Kuhn’em (1969), norweską wokalistką Karin Krog (1970) a nawet z afrykańskim multiinstrumentalistą  Robinem Kenyattą (1972). Przez kilka sezonów (1971-73) prowadził także własną grupę rockową (!), by powrócić jednak do jazzu  i grać z tuzami gatunku :z Philipem Catherine’m,  Charlie’m Mariano i  Jasperem van’t Hofem w grupie Pork Pie (1973-75),  Francois Jeanneau  (1976-77),  Enrico Ravą  (od 1978), Michelem Petruccianim. Realizując przy tym doskonale przyjmowane przez publiczność i krytyków albumy „ Divieto di Santificazione”, „Enrico Rava Quartet”, „Eyeball”-z Jasperem Van’t Hofem, „Chet Baker in Paris”, „Alma Latina”, „Transparence”- z Philipem Catherine’m, „Playground”, „Bill Evans Compositions”, „Canzoni”, „Guest”, „Complete Communion to Don Cherry”, „ Operanoia”- z grupą Pork Pie.

Dionizy Piątkowski