Bob James jest absolwentem wydziału kompozycji prestiżowego University of Michigan. Zadebiutował w 1962 roku z własnym bopowym trio, współpracując równocześnie (jako pianista) z kilkoma, warsztatowymi formacjami jazzowymi. W tym samym czasie ukazał się także jego debiut płytowy, album „Bold Concepcions”. W latach 1965-68 był szefem muzycznym zespołu legendarnej wokalistki Sarah’y Vaughan. Pojawiał się także w nagraniach i zespołach wybitnych muzyków (współpracuje w latach 1968-72 z Quincy’m Jonesem, Morganą King, Robertą Flack i Dionne Warwick).
Przełomowym dla zdolnego muzyka i kompozytora staje się lukratywny kontrakt z oficyną CTI Records, gdzie pod dyktando producenta Creeda Taylora lansuje, popularne przez kolejne dekady i charakterystyczne, pop-jazzowe brzmienie całej wytwórni. Produkuje bestsellerowe albumy Grovera Washingtona, Freddie’go Hubbarda, Stanley’a Turrentine’a, Huberta Lawsa, Rona Cartera i Erica Gale’a. Własny album „One” realizuje dopiero w 1974 roku, potwierdzając tym nagraniem zarówno kunszt kompozytorski, jak i doskonały warsztat aranżerski oraz błyskotliwą wirtuozerię pianisty. Bob James jest także znakomitym producentem CBS Records, dla której realizuje bestsellerowe albumy gwiazd muzyki popularnej (od Neila Diamonda po Paula Simona). Doświadczenie nabyte przez lata współpracy z firmami fonograficznymi, studiami oraz muzykami pozwalają Bob Jamesowi na założenie własnej oficyny, Tappan Zee Records, w której realizuje własne, niezależne od polityki repertuarowej i stylistyki wytwórni, nagrania. Realizując własną muzykę promuje także innych artystów (Richarda Tee czy Mongo Santamarię). Bestsellerowymi albumami oraz sukcesami ( jest laureatem Grammy Award) potwierdza swą pozycję, jako wybitnego producenta, kompozytora i aranżera. Coraz częściej nagrywa i komponuje muzykę do filmów i programów telewizyjnych (wielkim sukcesem jest jego muzyka do serialu „Taxi”). Jako jazzman powraca do autorskich, komercyjnych pomysłów realizowanych w luksusowych warunkach koncernu Warner Brothers angażując do swoich projektów wielu wybitnych artystów (Michael Brecker, Luther Vandross, Christian McBridge). Jego rozległa autorska dyskografia obejmuje znakomite albumy “Explosions”, “One”, “Heads”, “Touchdown”, “One To One” z Earlem Klughem, “Two Of A Kind”, “Foxie”, “Hands Down”, “Double Vision”, “ Ivory Coast”, “The Swan”, “Obsession”, “Grand Piano Canyon”, “Fourplay”, “All Around The Town”, “Sign Of The Times”, “Between The Sheets” z Fourplay, “Lucky Seven”, “Restless”, “ Flesh And Blood” z Hilary James, “Elixir” z Fourplay, “Joined At The Hip” z Kirkem Whalumem, “Straight Up” czy “Playin’ Hooky”. Ale także liczne projekty realizowane wraz z formacją Fourplay (z Lee Ritenourem, Nathanem East i Harveyem Masonem) oraz przeogromny zestaw nagrań wykorzystujących nowoczesną, elektroniczna technologię oraz jazzowe fascynacje oraz aspiracje kompozytora i pianisty.