Mieszkający w Nowym Jorku brazylijski perkusista Duduka Da Fonseca jest muzykiem słynnego La Paz Trio (z gitarzystą Romero Lubambo i basistą Nilsonem Mattą) i w ramach tego projektu zrealizował kilka doskonałych albumów, w których idiom „samba jazz” jest szczególnie hołubiony. To także doskonała seria ukazująca, jak oryginalna oraz inspirująca dla jazzu może być ludowa muzyka brazylijska. To wraz z „jazzowa sambą” zrodziła się przecież także niezwykle popularna „jazzowa bossa-nova”.
To maestro Antonio Carlos Jobim nazwał nowe brzmienie „bossa novą”, to znaczy nową falą i specyficznym połączeniem brazylijskiej samby z amerykańską muzyką jazzową i rozrywkową. „W naszej muzyce – wyjaśniał genezę latynoskiej muzyki Antonio Carlos Jobim – jest ogromny smutek, taki sam jak u Afrykanów, Portugalczyków oraz amerykańskich Indian. To są trzy rasy, które niezwykle mocno chłoną smutek i nostalgię. To nie jest jakaś negatywna filozofia, ale stosunek do życia. Stąd nasza muzyka jest tak wspaniałą, bo mamy w niej więcej wspaniałego smutki niż wspaniałej radości”.
Teraz Duduka Da Fonseca przygotował zestaw „Samba Jazz Fontasia” do realizacji którego zaprosił plejadę gwiazd oraz wybitnych, jazzowych, osobowości : Tom Harrell – flugelhorn, Joe Lovano i David Sanchez – saksofony tenorowe, Eddie Gomez – kontrabas, pianiści Kenny Werner i Marc Copland, gitarzyści John Scofield, Romero Lubambo i basista Nilson Matta. Lider Duduka Da Fonseca stworzył specyficzny rodzaj „jazzowej samby”, w której poszczególne tematy (oraz zespoły) tworzą zgrabną, osadzoną w brazylijskiej i jazzowej tradycji suitę. Równomierna równowaga i harmonia brazylijskiej bossa novy i samby z lat 50-tych łączą się z nowoczesnym brzmieniem współczesnego amerykańskiego jazzu. Choć kompozycje (A.C.Jobima, De Fonseca, Dori Caymmi, João Bosco, Johna Scofielda, Toma Harrella, Romero Lubambo i Helio Alvesa) nie są jednolite pod względem składu instrumentalnego, to doskonale się odnajdują zarówno w stylistyce trio, kwartetu, kwintetu i septetu aż po solowe improwizacje na perkusji.