Oficyna Anaklasis staje się dokumentacyjnym katalogiem tego wszystkiego, co niesie szeroko pojmowana „muzyka współczesna”. Jest w tej syntezie  miejsce na jazz, klasykę i polską tradycje, wybitne zjawiska artystyczne ostatnich dekad, ale także poszukiwania najciekawszych, muzycznych eksperymentów. W katalogu Anaklasis pojawia się zarówno dokumentacja polskiej muzyki  XX i XXI wieku, jak i  znakomici kompozytorzy i wykonawcy oraz ich wybitne dzieła. Są także sesje przygotowane przez muzyków, którzy swój kreatywny warsztat budują improwizowanym jazzem. To z pewnością dla takich twórców oraz projektów stworzono „Revisions” – serię w której mieszczą się zarówno karkołomne improwizacje Piotra Orzechowskiego, koncepcje nowej muzyki Krzysztofa Herdzina, jazz kwartetu High Definition czy postrzeganie dzisiejszego jazzu przez Adama Bałdycha.

Great Encounters”  to spotkania, które pod pretekstem wykonania wybitnych dzieł słynnych kompozytorów (Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Stanisława Moniuszki, Karola Szymanowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego) proponują kolejna interpretację w autorskich prezentacjach nowego pokolenia artystów i kreatorów muzyki. Sesja ta to także jubileuszowy album, którym celebruje się 75 lat działalności Polskiego Wydawnictwa Muzycznego – wydawcy Anaklasis Records. Kompozycjami klasyków zajęli się współcześni mistrzowie rodzimej muzyki jazzowej i rozrywkowej, występujący w roli reinterpretatorów znanego, ale i wykonawców nowego repertuaru. Krzysztof Herdzin reinterpretuje utwory Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego. Adam Sztaba proponuje oryginalne spojrzenie na pieśni Stanisława Moniuszki, oddając głos Igorowi Herbutowi, tym samym rozszerzając łemkowski kontekst swoich utworów. Saksofonista Adam Pierończyk rzuca nowe światło na etiudę Karola Szymanowskiego, Adam Bałdych przedstawia swój dialog z kompozycjami Henryka Wieniawskiego (  który prowadzi z udziałem znakomitego pianisty Krzysztofa Dysa i cymbalisty Marcela Comendanta).  W tych międzygatunkowych i stylistycznie różnych eksperymentach znakomicie odnajduje się orkiestra AUKSA prowadzona przez Marka Mosia.

„E- Spiewnik” to nowe odczytanie popularnych pieśni Stanisława Moniuszki. W XIX-wieku piosenki te były romantycznym odpowiednikiem współczesnej muzyki pop i – z pewnością – były ówczesnymi „przebojami”. To słynna Prząśniczka”, „Łza”, „Pieśń pustelnika”, „Czy powróci?”, „ Luli”,” Dumka :Przychodź, miły”, „Księżyc i rzeczka”, „Nawrócona”, „Powiedzcie mi”, „Pieśń wieczorna”, „Naprzód ciebie wspomina” czy  „Ja ciebie kocham” komponowane, by  śpiewano je w domach, by żyły swoim życiem. Teraz znakomita śpiewaczka i kompozytorka Agata Zubel, wirtuoz wiolonczeli oraz improwizator Andrzej Bauer  i Cezary Duchnowski – wybitny twórca i wykonawca muzyki komputerowej, algorytmicznej i improwizowanej stworzyli z popularnych pieśni nową jakość. Przed laty  ( na płycie „El Derwid”) zmierzyli się z piosenkami Witolda Lutosławskiego, teraz „E- Śpiewnik” Stanisława Moniuszki to popis techniki, wrażliwości i wyobraźni; to dwanaście pieśni, które Zubel, Bauer i Duchnowski nie tyle adaptują do współczesności, ile umiejscawiają w nowym świecie.

Literacką klasykę, słynne „Dziady” Adama Mickiewicza stały się inspiracją dla kwartetu High Definition. To zespół, który sprawdza się w międzygatunkowych poszukiwaniach, a jego pianista i lider Piotr Orzechowski to znakomity kreator oraz improwizator w odczytywaniu klasyki i nowoczesnych kompozycji. Teraz, bazując na mickiewiczowskim poemacie, buduje tajemne pogranicze jazzu oraz muzyki improwizowanej. Dodaje polotu elektronice, wprowadza modny nastrój ambient, rozbudowuje nowoczesna materię dźwięku. Kultowe wywoływanie duchów odbywa się tu na kanwie II część „Dziadów”  Adama Mickiewicza, a gośćmi z zaświatów okazują się wybitne postacie światowej muzyki eksperymentalnej: mag ambientu William Basinski, mistrz preparowanej gitary Christian Fennesz i specjalista od ponurych, onirycznych dźwiękoobrazów Robert Rich. W tym fascynującym rytuale uczestniczą też Krzysztof Knittel, grający na reagującym na podczerwień monochordzie oraz Igor Boxx z duetu Skalpel.

Znakomity pianista i kompozytor Kuba Stankiewicz to weteran polskiego jazzu: grywał u Jana Ptaszyna Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego, studiował w słynnej Berklee College of Music w Bostonie, w Ameryce grywał m.in. w orkiestrze Artie’ego Shawa. Wrócił do kraju i od lat bada wpływ polskiej przedwojennej muzyki filmowej na rozwój światowego jazzu. Owocami tych poszukiwań były  jego udane albumy z muzyką Victora Younga, Bronisława Kapera oraz Henryka Warsa i Wojciech Kilara.  Wreszcie dotarł do źródeł – Victor Young i Henryk Wars przyznawali się do przemożnego wpływu Romana Statkowskiego, wybitnego warszawskiego pedagoga i kompozytora (z kolei ucznia m.in. Rimskiego-Korsakowa). Stankiewicz przygotował operę „Maria” Romana Statkowskiego (z 1906 roku) i z jej motywów wysnuł romantyczną, ale i współczesną jazzową opowieść. Do realizacji projektu zaprosił wybitnych muzyków: saksofonistę Daniela Rotema, basistę Darka Oleszkiewicza i perkusistkę Tinę Raymond. Powstała jazzowa opera-suita z perfekcyjną koncepcją artystyczną i nieszablonową inspiracją.

Dionizy Piątkowski