Keith Jarrett  swoją solowa karierę pianisty rozpoczął mając zaledwie trzy lata . Bardzo wcześnie zaczął też komponować, a swoje trasy koncertowe z repertuarem złożonym z utworów klasycznych i własnych kompozycji odbywał jako zawodowy muzyk nie mając jeszcze jedenastu lat ! Studia muzyczne rozpoczął na początku lat 60-ych w słynnej Berklee School of Music; niebawem zaczął też prowadzić własne, autorskie zespoły oraz współpracować z zespołami Arta Blakey’a i Charlesa Lloyda. W 1969 roku dołączył do elektrycznych zespołów Milesa Davisa by po dwóch latach powrócić do fortepianu akustycznego i muzyki, którą określał mianem ” universal folk music „. Nie bez znaczenia był kontrakt podpisany wtedy z monachijską wytwórnią ECM. Debiutancka płyta ” Facing You ” ( z 1971 roku) wywołała spore zainteresowanie w świecie jazzu. To właśnie na tej płycie Jarrett pokazał po raz pierwszy znaną i charakterystyczną dla niego umiejętność błyskotliwego żonglowania stylami. Każdy z nich: country, folk, klasyka, blues, rock ukazano tu w subtelnej miniaturze. W konsekwencji pianista stał się kluczową postacią, zarówno w propagowaniu własnej muzyki, jak też w ukazywaniu drogi współczesnemu jazzowi. Prawie czterdzieści lat trwa współpraca Keitha Jarretta z wytwórnią ECM a „ Facing You zapoczątkowała serię koncertów Jarretta z improwizacjami fortepianowymi. Punktem zwrotnym dla Jarretta był koncertowy zapis recitalu w Kolonii w 1975 roku (album „The Koln Concert„). Album ten pozostaje do dzisiaj jego najlepiej sprzedającym się dziełem i wybitnym osiągnięciem jazzowej pianistyki. Podobnie frapującą improwizatorską podróżą są albumy „Solo Concerts Bremen/Lausanne” oraz 10-płytowy zestaw „Sun Bear Concerts„. Wśród zarejestrowanych koncertów solowych w dyskografii pianisty znajdują się także „Concerts :Bregencja-Monachium”, „ Dark Intervals”,  koncerty w Paryżu, Wiedniu i mediolańskiej La Scali, album „ Radiance „ , prestiżowy  „ The Carnegie Hall Concert”  oraz wydany przed kilkoma laty „ Testament”.

Jako wybitny pianista – solista oraz improwizator stworzył nowy styl pianistyki jazzowej. Jego niezwykłe talenty improwizatorskie sprawiają, że potrafi dwoma długimi utworami wypełnić cały koncert. Podwójny CD Rio” dokumentuje koncert, który odbył się w Teatro Municipal w Rio de Janeiro 11 kwietnia 2011 r. Muzyka wykonana wówczas pełna jest liryzmu, a całość podzielona została na piętnaście krótkich kompozycji. Szerokie spektrum zawarte w solowych albumach  znajduje swój wspólny mianownik w improwizacji , jako najbardziej charakterystycznemu zabiegowi artystycznemu pianisty. Keith Jarrett nie ma sobie równych w spontanicznym kreowaniu nowych form muzycznych a improwizacja w jego wydaniu to niemal ideał. Dzięki swej nienagannej technice wykonawczej i wykształceniu, z powodzeniem sięga do wszystkich obszarów jazzu, jak też wspaniale porusza się wśród klasycznych, europejskich form. Jest jednym z najbardziej olśniewających talentów improwizatorskich, który cieszy się zarówno uznaniem krytyków, jak i jazzowej publiczności

Dionizy Piątkowski