Koncertowe nagranie Nord Deutcher Rundfunk Big Band pod kierunkiem wybitnego  kompozytora i aranżera Michaela Gibbsa jest interesujące nie tylko na frapujący tytuł „Play a Bill Frisell Set List”, ale przede wszystkim na udział  Billa Frisella – genialnego gitarzysty i bohatera całego nagrania. Album  zawiera rejestrację koncertu hamburskiego festiwalu Uberjazz’2013 i prezentuje  Billa Frisella wraz z jedną, najbardziej „ograną” w jazzie, niemiecką orkiestrą radiową NDR Big Band. Big band w ciągu kilku dekad ( założony w Hamburgu już w 1945 roku) zrealizował setki historycznych sesji a w wśród gości studia radiowego byli  także najwybitniejsi twórcy jazzu, którzy pojawiali się z koncertami w Niemczech ( od Cheta Bakera i Johnny’ego Griffina po Howarda Johnsona, Joe Passa, Johna Surmana i Tomasza Stańko).Tym razem nagranie zrealizowano na festiwalowej estradzie ( z gościnnym udziałem perkusisty Jeffa Ballarda) a całość przygotował, zaaranżował i perfekcyjnie poprowadził Michael Gibbs. W repertuarze znalazło się wprawdzie tylko kilka kompozycji  Billa Frisella, ale wśród pozostałych to takie, które gitarzysta chętnie grywa. Program ułożył i zaaranżował sam Gibbs, lecz nie zaproponował tym razem – co znamienne- żadnych  własnych kompozycji.

Michael Gibbs urodził się  ( 25 września 1937)  w Salisbury w Południowej Rodezji, a więc z dala od jazzowej, orkiestrowej bohemy. Niemniej jest  to dzisiaj wybitny kompozytor jazzowy, dyrygent, aranżer i producent  a także ciekawy  puzonista i klawiszowiec. Studiował grę na fortepianie  oraz na puzonie. W 1959 roku przeprowadził się do USA, by studiować w Berklee College of Music oraz w Boston Conservatory. To była przełomowa decyzja a miejsce, w którym się znalazł stało się zaczątkiem jego jazzowej kariery. Studiował pod kierunkiem Herba Pomeroy’a,  przez lata współpracował z  wibrafonistą Gary’m Burtonem,  był jego uczniem  oraz  realizował ciekawe projekty z wykorzystaniem elementów rocka w orkiestrowym jazzie. Pracował i nagrywał  z Eberhardem Weberem, Joachimem Kuhnem, Grahamem Collierem, Cleo Laine, Johnem Dankworthem, Kenny’m Wheelerem, Mike’m Westbrookem, Philem Woodsem, Clark’em Terry’m,Tommy’m Flanaganem. Niezwykle ważnym dla M.Gibbsa były zawsze duże składy instrumentalnie i orkiestrowe formy artystyczne. Fascynował się kompozycjami oraz muzyką Guthera Schullera, George’a Russella, Aarona Coplanda, Iannisa Xenaksisa, Gila Evansa, Charlesa Ivesa i Oliviera Messiaena. Jego pierwszy, ważny autorski album „ Tanglewood’63” odebrano entuzjastycznie i  zebrał doskonałe recenzje oraz nagrody ( Melody Maker Awards w kategorii „First Composer”, „Best Big Band”, „First Arranger” oraz „Musician of the Year”). Przez wiele lat był rezydentem Berklee School Of Music i nauczycielem wielu, dzisiaj słynnych, muzyków ; gdy Bill Frisell  studiował w Berklee, wybitny kompozytor i aranżer Michael Gibbs był jednym z jego wykładowców. Jednakże szybko zależność uczeń–mistrz przeszła do relacji przyjacielskich oraz ciekawych pomysłów artystycznych. Ten muzyczny tandem współpracuje ze sobą przez kolejne dekady. Album Play a Bill Frisell Set List” jest jednym z ważnych dokumentów tej kreatywnej współpracy.

Dionizy Piątkowski