MILES DAVIS   –  wybitny trębacz, kompozytor, innowator i twórca nowoczesnego jazzu, artysta dla którego idom „ jazz ” przestał istnieć jako forma, koncepcja, wyzwanie. ” Michael Jackson jest jazzem” – kwitował pytania o istotę jazzu. Może właśnie dlatego przez prawie sześć dekad pozostawał artystą, bez którego w jazzie nie mogło wydarzyć się nic nowego. Nie zasklepił się tak jak inni wielcy w jednym stworzonym przez siebie stylu. Zawsze był w awangardzie stylistycznych zmian , rewolt brzmień, koncepcji oraz swoistych, jazzowych mód.

W okresie współpracy z Charliem Parkerem  sugerował ,,Birdowi” odejście  od  impulsywności bopu. Takie nowatorskie pojmowanie jazzu doprowadziło Milesa do przełomowych dla muzyki  nagrań  cool i współpracy z wybitnym aranżerem Gilem Evansem. Słynne kwintety i sextety Milesa Davisa  ( z Johnem Coltrane’m, Sonny’m Rollinsem,  Cannonball’em Adderleyem) stały się niedoścignionymi wzorcami modern-jazzu. Nie bez powodu flagowy album „Kind Of Blue” jest syntezą tego wszystkiego, co najpiękniej przekazano muzyką w całej historii nowoczesnego jazzu i jest dzisiaj najpopularniejszym albumem tej muzyki. Kwintet,  który  tworzyli  muzycy młodego  pokolenia: saksofonista Wayne Shorter, perkusista Tony Williams, basista Ron Carter i pianista Herbie Hancock stał się dla Milesa Davisa forpocztą kolejnych stylistycznych rewolt a zrealizowane albumy kwintetu  zostały uznane przez historyków jazzu za przełomowe i najważniejsze nagrania jazzu lat  sześćdziesiątych.  Odtąd trębacz  zaczął przemycać do swojej muzyki elementy rocka oraz coraz modniejszej elektroniki: interesowało go połączenie rockowych rytmów i brzmień ze złożonością i przestrzennością improwizacji jazzowej. Dla nowej koncepcji otoczył się nie tylko elektronicznym instrumentarium, ale dobrał także znamienitych muzyków (pianiści  Herbie  Hancock,  Chick  Corea, Keith Jarrett i  Joe Zawinul, gitarzysta John McLaughlin , basista Dave Holland oraz perkusiści Airto Moreira i Billy Cobham). Album  „Bitches  Brew”,  stał się swego  rodzaju   manifestacją  nadchodzącego  electric – jazzu i koncepcji „fusion”, która zawładnęła jazzem przez kolejne dekady.

Miles Davis jest jednym z nielicznych jazzmanów, dla których określenie geniusz jest adekwatnym odniesieniem dla artystycznego dorobku. Należał do najbardziej porywających i sugestywnych solistów w całej historii jazzu, obdarzony był niebywałą charyzmą i intuicją, dzięki którym potrafił wyławiać największe talenty do swoich zespołów i kreować – już wspólnie- nowatorskie koncepcje . Ekscentryczność i geniusz Milesa Davisa  precyzyjnie  wmontowana  w  jazz współczesny postawiła  zatem artystę w  pozycji  wybitnego  jazzmana,  kompozytora,  aranżera,  lidera i  wreszcie jazzowego symbolu.

 

Dionizy Piątkowski