Wydany na początku 1965 roku album „ Warsaw Stompers ” to pierwsza płyta z kultowej ( jak się po latach okazało) serii Polish Jazz . Album nosi nr 1 i otwiera serię Polish Jazz ( wyszło dotąd 77 części). Teraz został wznowiony przez Polskie Nagrania w ekskluzywnej reedycji przygotowanej  przez reżysera dźwięku – Jacka Gawłowskiego. W odróżnieniu od wszystkich pozostałych albumów w serii Polish Jazz, ten pierwszy nie zawiera nowych nagrań lecz  jest kompilacją wcześniejszych sesji wydanych na małych płytach. Nagrania (z różnych okresów, w różnych składach) pochodzą z archiwum Polskich Nagrań. Co znamienne, jest to  jeden z nielicznych albumów dixielandu w całej serii Polish Jazz, na którą głównie złożyły się przecież płyty z polskim jazzem nowoczesnym.

Warszawscy Stompersi  to legendarny, polski zespół jazzu tradycyjnego, który występował także pod nazwą New Orlean Stompers i Warsaw Stompers. Grupę założył w w Warszawie (w listopadzie 1957 roku) roku perkusista Mieczysław Wadecki. W pierwszym składzie zespołu znaleźli się Wiesław EjssymontWojciech KacperskiJerzy KowalskiBogusław Rudziński. W lutym 1958 do grupy dołączyli Bogdan Ignatowski i Eugeniusz Koniarz. Zespół zadebiutował w tym samym miesiącu na Ogólnopolskim Konkursie Amatorskich Zespołów Jazzowych i Tanecznych w Warszawie. Miesiąc później New Orlean Stompers wystąpili na czwartym w historii powojennego jazzu koncercie w Filharmonii Narodowej, a w czerwcu w eksperymentalnym programie Telewizji Warszawskiej. We wrześniu 1958 roku uczestniczyli w I Międzynarodowym Festiwalu Jazzowym Jazz Jamboree w Warszawie, by na tej zacnej imprezie pojawiać się każdego roku ( aż do 1964).

W 1962 roku Warsaw Stompers  wyjechali  na pierwsze zagraniczne koncerty  do Szwecji, później także do Finlandii, NRD,RFN, Belgii i ZSRR.  Zespół akompaniował na estradzie i w nagraniach także wokalistom m.in. Jeanne JohnstoneHalinie KunickiejDanucie Rinn i Markowi Tarnowskiemu. W połowie 1964  roku Warszawscy Stompersi związali się na stałe z zespołem Filipinki i stali się grupą akompaniującą Filipinkom podczas tras koncertowych i nagrań radiowych oraz płytowych

[. W 1965 roku, wraz z Filipinkami, Warszawscy  Stompersi koncertowali w USA i Kanadzie. Rok później obie grupy wyruszyły na drugie tournée po Ameryce – tym razem Filipinkom akompaniowało już tylko  czterech Stompersów – Mieczysław Wadecki, Wiesław Ejssymont oraz bracia Kruszyńscy. Zimą 1967  roku Warszawscy Stompersi w pełnym składzie wraz z Filipinkami wyjechali na tournée po ZSRR gdzie oba zespoły dały 87 koncertów w 15 miastach, a obejrzało je 300 tys. widzów. Gdy Filipinki w czerwcu 1967 zakończyły współpracę z Warszawskimi Stompersami … zespół rozwiązał się.

Na albumie „Warszawscy Stompersi” w różnych konfiguracjach pojawia się cała plejada czołowych polskich muzyków jazzowych (również z kręgu jazzu nowoczesnego!). Album zrealizowali m.in. klarneciści Waldemar Kurpiński i Włodzimierz Kruszyński, trębacz Henryk Majewski, puzoniści- Jerzy Kowalski, Andrzej Dorawa i Dymitr Markiewicz, pianiści –Wojciech Kacperski,Wojciech Gulgowski i Tomasz Ochalski, basiści – Zdzisław Orłowski, Tadeusz Wójcik, Adam Skorupka, Janusz Kozłowski, Jerzy Kruszyńki, perkusiści –Marian Ząbek i Mieczysław Wadecki oraz grający na banjo Bogdan Ignatowski.

Jeszcze dzisiaj Warszawscy Stompersi zachwycają świeżością swojej gry, werwą i radosną ekspresją. Stompersi grają z drive’em i genialnie swingują. Aranżacje  są doszlifowane w najdrobniejszych szczegółach, a solówki melodyjne i porywające.  Wznowiony album  to także historia kreowania się polskiego jazzu i hołd oddany polskiemu dixielandowi.

Dionizy Piątkowski