Will Vinson – londyński  saksofonista altowy i kompozytor odnalazł swoją karierę w Nowym Jorku, gdzie pojawiał się w zespołach takich znakomitości, jak Gonzalo Rubalcaba, Kurt Rosenwinkel, Tigran Hamasyan, Gerald Clayton, Ari Hoenig, Marcus Gilmore, Orlando Le Fleming Chris Potter, Kurt Elling, Lage Lund czy Aaron Parks.  Równie entuzjastycznie przyjmowano jego autorskie Trio Grande oraz  OWL Trio, które zostało okrzyknięte sensacją nowojorskiego jazzu w 2012 roku. Wraz z sukcesami saksofonista koncertowal i nagrywał wraz z Gonzalo Rubalcaba Quartet, formacjami  Punk Bop i Nonet Arie’go Hoeniga oraz Identities Orchestra – Miguela Zenona.

Tripwire” to najnowszy album saksofonisty zrealizowany w ciągu zaledwie jednego dnia w Samurai Hotel Recording Studio w nowojorskiej Queens. To trzeci album Willa Vinsona, jaki zrealizował dla brytyjskiej oficyny Whirlwind Recordings. Po wydaniu w 2020 roku „Four Forty One” i albumie „Trio Grande” ( z Antonio Sanchezem i Giladem Hekselmanem) Michael Janisch, rzutki producent londyńskiej oficyny, zaproponował i zrealizował kolejną, tym razem nowojorską sesję utalentowanego saksofonisty. Wraz z elokwentnym saksofonistą w studio pojawili się basista Matt Penman – jeden z najczęściej  angażowanych współczesnych basistów, oraz perkusista Eric Harland –  znany ze swojej imponującej gry ze światowymi luminarzami jazzu. Gościem specjalnym sesji była popularna saksofonistka tenorowa Melissa Aldana. Album „Tripwire” jest realizacją kompozytorskiego zamysłu Willa Vinsona oraz kreatywnym wyzwaniem dla jego muzyki. Sesja niezwykle sugestywnie oddaje energię związaną z powrotem muzyków do studia i graniem po raz pierwszy od  reżimu pandemii. Gra  saksofonisty jest ekspresyjna i dopracowana, wykonywana z mocą i dramatyczną wrażliwością, charakteryzująca się imponującym dźwiękiem i techniką. Będąc pod wpływem takich herosów, jak Cannonballa Adderley i Chris Potter,  brytyjski artysta wnosi swoje własne, unikalne podejście do każdej, jazzowej frazy. Doskonale odnajdują się w kompozycjach Willa Vinsona muzycy sekcji rytmicznej dodając do nowoczesnych improwizacji i kompozycji spory bagaż jazzowej tradycji ze szczególną eksploracją rytmicznych, harmonicznych i melodycznych faktur.

Dionizy Piątkowski