Jak potężny jest katalog dzisiejszego bluesa, rhythm and bluesa, American folk oraz tzw. stylistyki „roots music” świadczy kolejny tom znakomitej kolekcji prezentowanej przez Nola Blue Records oraz Blind Raccoon. Dwie przedsiębiorcze Damy Bluesa, Betsie Brown i Sallie Bengston konsekwentnie promuje pozakomercyjny świat bluesa i roots-americana dostarczając każdego sezonu kilkanaście albumów dokumentujących świat autentycznej, amerykańskiej muzyki „ludowej”. Producentki konsekwentnie promuje artystów nie tylko skupionych wokół oficyn Blue Heart Records i Nola Blue Records, ale z wielkim entuzjazmem poleca tych wszystkich, dla których nagrania pod marką  „Blind Raccoon” stają się ważnym elementem międzynarodowej promocji.

Ta niezwykła seria wydawnicza swym piątym już tomem ukazuje ogromny potencjał twórców bluesa i – szeroko rozumianej –  American Roots, którzy mimo sporej, lokalnej popularności nie zyskali wielkiej, komercyjnej popularności. I choć kompilacja zawiera wiele znanych w Ameryce nazwisk, to przynosi także obiecujące debiuty. Podwójny album „Collection Volume Five” zawiera zatem nominowaną do Grammy pianistkę i wokalistkę Teresę Jamers i jej The Rhytm Tramps ( „I’d Do If For You”), hit Floyda Dixona  „Time Brings About A Change”  z gościnnym udziałem Kida Ramosa, „Jefferson Way” rockera z Seatle, Stacey’a Jonesa, Steve Howell prezentuje cover „The In Cround”, The Gayle Harrold Band lśniący gospel „Come On People”, Professor Louis & The Crowmatix rozgrzewają energetycznym „Elevate Yourself” a Dave Thomas wraz z wirtuozem harmonijki Wallacem Colemanem podają piekny “ Repossession Blues”. Starą szkołę rhythm& bluesa reprezentują na płycie The Uptown Horns wraz z Carol Sylvan ( „Savin’ Up For Your Love”), stylistykę neo-soulu proponuje nowojorski gitarzysta Robert Hill  („Maybe You Will Someday”). Do klasyki gatunku powraca The Maple Blues Band oraz – nawiązująca do tradycji Nowego Orleanu – saksofonistka i wokalistka Tifanny Pollack. Jest jeszcze folkowo-bluesowy The Name Droppers ( „My Bue Guitar”), Jimmie Batcher śpiewający hit Hanka Williams “Honky Tonk Blues” oraz Wielebny Rev.Freakchild wspaniale przedstawiający przebój “Good Shepherd” z repertuaru Jefferson Airplane. Tyle zmieściły na jednym krążku producentki Blind Raccoon by na drugim CD zaprezentować jeszcze stylowy, barrelhouse blues „Haven’t Seen My Baby” Johna Nementha, funkowy „Switch” Johna Ginty, „That’s A Fact” Marka Camerona, „Blues Without Borders” Debbie Bond. Ekspresyjną „Ode to Jimi” – dedykowaną J. Hendrixowi proponuje David Lumsden a Frank Bey subtelne „Imagine”. Równie ekspresyjny jest „My Baby Come BackRochelle & The Widewinders, Tim Woods przedstawia „Low Down Blues”, Alex LopezSee The Light” a legendarny Benny Turner gospel bluesowy „Born In This Time”.  W sumie trzydzieści doskonałych utworów prezentowanych przez ciekawych I kreatywnych artystów, którzy poprzez promocje Blind Raccoon stają się  ważną częścią muzycznej kultury Ameryki.

Dionizy Piątkowski