Równolegle z zasadniczą linią repertuarową ECM Records producent Manfred Eicher konsekwentnie rozwija klasyczna mutację ECM New Series prezentując projekty obejmujące interpretacje dzieł najwybitniejszych kompozytorów muzyki klasycznej oraz  współczesnej (contemporary classic ). To dzięki tej inicjatywie trafiły do naszych płytotek albumy Arvo Parta, estońskich i skandynawskich kompozytorów muzyki awangardowej, interpretacje klasyki realizowane przez np. giganta jazzowej pianistyki Keitha Jarretta. I choć zazwyczaj są to wydawnictwa pozostające obok zasadniczych i bestsellerowych albumów monachijskiej oficyny, to zawsze posiadają ten sam, znakomity „ECM-owski” charakter, sound i prestiż.W najnowszej ofercie ECM New Series znalazły się zatem kolejne, ważne sesji, które dopełniają jakością, artyzmem oraz koncepcją rozległy katalog ECM Records.

Gitarzysta Ferenc Snétberger wraz z kameralistami  Keller Quartett spotkali się w  słynnej Wielkiej Sali Akademii Liszta w Budapeszcie by zrealizować sesję „Hallgato”. Teraz ten wybitny węgierski gitarzysta akustyczny i czołowy, europejski kwartet smyczkowy zmysłowo poruszają się w programie zbudowanym kompozycjami Snétbergera, Szostakowicza, Johna Dowlanda i Samuel Barbera. „In Memory of My People” Snétbergera,  niezwykle osobisty i emocjonalny utwór dedykowany  jest jego przodkom z Sinti i Romów: „8 Kwartet Smyczkowy” Dmitra Szostakowicza dedykowany ofiarom wojny,  grany z wielką wrażliwością i wyczuciem przez muzyków Keller. W subtelnych aranżacjach Johna Dowlanda („I saw my lady weep” )  gitarzysta wraz  z Keller Quartett   doskonale dopełniają emocje kreatywnych napięć a  w duecie z wiolonczelistą László Fenyö  (w „Flow, my Tears”) perfekcyjnie dopełniają melancholijne brzmienia. The Keller Quartett odnosi się do tęsknoty w „ Adagio for Strings” Samuela Barbera Ferenc Snétberger oferuje promyk impresji  w czułej, solowej wirtuozerii autorskiego „Your Smile”. Kończąca sesję  „Rapsodia # 1” ze Snétbergerem i kwartetem smyczkowym (András Keller-skrzypce, Zsófia Környei- skrzypce, Gábor Homoki- altówka i László Fenyö-wiolonczela), to nowa aranżacja promiennego tematu napisanego przez Ferenca Snétbergera na potrzeby filmu o Romach. Wyjątkowy, porywający i  wciągający magią brzmień album.

Manfred Eicher kontynuuje także – wraz z Danish String Quartet – serie sesji „Prism”. Z zaplanowanych pięciu albumów ukazały się już trzy: „Prism I” zawiera kwartety Beethovena, fugę Bacha i „String Quartet # 15” Dmitra Shostakovicha; „Pirism II” powraca do Beethovena i Bacha, ale także przedstawia brawurowe wykonanie „String Quartetu # 3” Alfreda Schnittke. Teraz ukazał się trzeci album z tej serii ( „Prism III”) dedykowany klasykom : „String Quartet #14” Ludwiga van Beethovena, „Fuga in C” Johanna Sebastiana Bacha oraz słynny „String Quartet # 1” Bela Bartoka. Znakomity zespół Danish String Quartet (Rune Tonsgaard Sørensen – skrzypce, Frederik Øland- skrzypce, Asbjørn Nørgaard – altowka i Fredrik Schøyen Sjölin- wiolonczela) jest faworytem klasycznych pomysłów M.Eichera a sam Danish String Quartet buduje sobie doskonała dyskografię w katalogu znakomitej oficyny.

Dionizy Piątkowski