Sporym wydarzeniem z pogranicza muzyki etnicznej i klasyki była sesja „ Ladilikan” zrealizowana przez Kronos Quartet oraz Trio Da Kali – malijski zespół z charyzmatyczną wokalistką Hawa „Kasse Mady” Diabate. Nieczęsto Kronos Quartet zaprasza do współpracy wokalistów a już swoistym ewenementem jest album „Folk Songs„, na którym wraz ze słynnymi kameralistami śpiewają Sam Amidon, Olivia Chaney, Natalie Merchant i Rhiannon Giddens. Prestiżowy The Boston Globe określił „Folk Songs” jednym z najlepszych albumów… klasycznych.
Kronos Quartet należy do jedynego w swoim rodzaju zespołu kameralnego, który potrafi połączyć w swojej muzyce perfekcyjne wykonanie arcydzieł światowej klasyki, standardów jazzu, afrykańskiej rytmiki, muzyki etnicznej i folkowej oraz przebojowego rocka. Założony w 1973 roku przez skrzypka Davida Harringtona kwartet często sięga po muzykę oraz inspirację sięgająca daleko poza muzykę klasyczną. Zaskoczeniem dla słuchaczy była przecież współpraca z Tomem Waitsem, Astorem Piazzollą, Laurie Anderson, nagrania do filmów „Requiem For a Dream” i „Heat” czy interpretacje standardów Theloniousa Monka i Duke’a Ellingtona a nawet hitów Jimi’ego Hendrixa. W obejmującym kilkaset utworów repertuarze kwartetu odnaleźć można zarówno dzieła Szostakowicza, Bartoka i Cage’a, jak i kompozycje Astora Piazzolli, Jimi’ego Hendrixa czy Billa Evansa. Wirtuozi nie stronią także od eksponowania muzyki dawnej, poszukiwań kreacji ultranowoczesnej muzyki Góreckiego, Glassa, Adamsa i Zorna, prób łączenia elementów jazzowej synorystki, elementów bluesa i rocka a nade wszystko perfekcyjnej wirtuozerii w kompozycjach Liszta i Weberna. Ogromna popularność i uznanie dla zespołu, rekomendujące recenzje nagrań i koncertów spowodowały, iż Kronos Quartet jest grupą o koncert której zabiegają najważniejsze festiwale muzyczne oraz prestiżowe sale koncertowe. Dla Kronos Quartet komponowali najwybitniejsi współcześni kompozytorzy: Mikołaj Górecki, Philip Glass, Steve Reich, idol nowojorskiej sceny alternatywnej – John Zorn oraz wirtuoz argentyńskiego tanga – Astor Piazzolla. Z kwartetem nagrywali także jazzmani – Jim Hall i Ron Carter, muzycy, hinduscy oraz afrykańscy (np. album „Pieces Of Africa„).
Na płycie „ Folk Songs” Kronos Quartet brzmi tak, jakby od zawsze akompaniował folkowym wokalistom a sami (niezwykle przecież znani i popularni) wokaliści brzmią tak, jakby ich muzycznym zapleczem był kwartet amerykańskich kameralistów. Charyzmatyczny Sam Avidon śpiewa przejmujące songi „Oh Where” i „I See the Sign” rozbudzając folkowe tęsknoty grą na gitarze. Ujmująca barwą i czystością głosu Rhiannon Giddens wykonuje „Factory Girl” oraz własną, wzruszającą „Kołysankę„. Olivia Chaney śpiewa po angielsku „Ramblin’ Boy” a „Montagne” po francusku, akompaniując sobie na harmonii. Wreszcie Natalie Merchant uczyniła z „Butcher’s Boy” standard amerykańskiego folku. Sam Kronos Quartet nienagannie połączył perfekcję techniczną z folkową nostalgią wokalistów i ckliwych kompozycji. Artyści nie dzielą tutaj swego repertuaru na style kierując się jedynie ekspozycją piękna muzyki i artyzmu brzmienia.