Sięganie po inspiracje i czerpanie wprost z muzyki ludowej jest dla wielu artystów koncepcją na tyle frapującą, że poddają się tej manierze szukając w niej pomysłu na własną twórczość. Album „Bagaż II/ Zdarzenia Ludowe” jest nie jest jednak kolejną próbą podkolorowania ludowej piosenki i dodania do tych melodii autorskich odniesień i znaczeń oraz zgrabną, odpowiedzią na proste, ludowe frazy.  Oczywiste jest to, iż pomysłowi Łukasza Matuszyka bliżej jest  do autentycznego folkloryzmu, niż estradowej „cepeliady”, ale należy przecież rozpatrywać ten projekt w nieco szerszym, artystycznym ujęciu. Celem tej sesji była próba zaczerpnięcia inspiracji ze skarbca polskiej, muzycznej tradycji ludowej. Przewodnikiem stal się „śpiewnik Oskara Kolberga” czyli ogromny zestaw nagrań i komentarzy, jakie polskiej kulturze pozostawił ten wybitny etnograf i folklorysta. Kiedy w połowie XIX wieku pojawił się na polskiej wsi akordeon ( najpierw jako  importowane z Rosji „harmonijki”) – pisano, że jest to „zaraza, niezmiernie szkodliwy wpływ mogąca wywierać na muzykę ludową”. Po wielu dekadach stal się akordeon dzisiaj instrumentem równie nobliwym i zacnym, co fortepian czy saksofon i trudno sobie wyobrazić  dzisiejszą muzykę estradową bez tego instrumentu. Polscy mistrzowie budowy instrumentów, także dla akordeonu stworzyli lokalna mutację, dość nietypową harmonią pedałową (miech nie mieści się w korpusie, ale w oddzielnym mechanizmie poruszanym stopami grającego). Taką niecodzienną prezentacje proponuje sesją „Bagaż II/ Zdarzenia Ludowe”  wirtuoz tego instrumentu – Łukasz Matuszyk.

Bagaż II/ Zdarzenia Ludowe”  jest drugą odsłoną projektu Łukasza Matuszyka. „Muzyka ludowa była i jest mi bliska – opowiada o projekcie Łukasz Matuszyk. Może to wszystko przez instrument, który wybrałem- a może bardziej on wybrał mnie… Zaczęło się od dziadka Janusza. Dzięki niemu poznałem mnóstwo ludowych przyśpiewek i melodii. Mając je w pamięci poszedłem do Szkoły Muzycznej w Świdnicy. A tam znów na ludową modłę : od tematów z „Elementarza akordeonisty” przez inspiracje ludowe w kompozycjach mojego nauczyciela i mistrza Juliana Kwiatkowskiego aż do Bogdana Precza, który w dźwiękach swojego akordeonu połączył muzykę tradycyjną, klasyczną i jazz, co jest dla mnie do dziś niewyczerpanym źródłem inspiracji. Po studiach w Akademii Muzycznej we Wrocławiu jeździłem na warsztaty do Muzeum Ludowych Instrumentów Muzycznych w Szydłowcu, żeby słuchać muzykantów z pobliskich wsi. Przeszukiwałem także tomy Kolberga . Tak minęły lata i w końcu niejasne intuicje zmieniły się w konkretne zamiary”. 

Łukasz Matuszyk jest nie tylko doskonałym instrumentalistą ale także ciekawym kompozytorem. Z wyróżnieniem ukończył Akademię Muzyczną we Wrocławiu. W Teatrze im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy od ponad dekady komponuje muzykę do spektakli, aranżuje, występuje jako instrumentalista. Jest autorem muzyki  w przedstawieniach m.in. Romualda Wiczy-Pokojskiego („Polowanie na Snarka”), Lecha Raczaka („Skarb wdowy Schadenfreude” ), Jacka Głomba („Człowiek na moście”), Łukasza Czuja („Komedia obozowa”), Linasa M. Zaikauskasa („Iwanow” ), Anny Wieczur-Bluszcz („Deszcze”) a także do legnickiego kabaretu „Wesołe miasteczko” (2014), aranżował też piosenki do recitali Zuzy Motorniuk („Ta piosenka brzmi znajomo”) i Ewy Galusińskiej („Trzeba mieć ciało”).

Bagaż II/ Zdarzenia Ludowe”  nie jest albumem z muzyką ludową, nie rekonstruuje się na niej tradycyjnych motywów, techniki gry i instrumentarium ale jest sesją, która bez muzyki ludowej by nie powstała, która z ludowości bierze swój początek, charakter i siłę. To oczywisty, nowy folkloryzm, ale ten pozbawiony komercyjnej ludyczności i zawstydzającej „cepeliady”.Dobór melodii ludowych jest tutaj zasadniczą konstrukcja, który buduje autentyzm nowej, artystycznej kreacji ( „ Kołomyjka”, „Mazurek Adamczyków”, kujawski „Owczarek” , „Oj dyna moja, dyna”, radomskie „Bąk” i „Gdzie to jedziesz Jasiu”, pomorskie „Zakrzewko”, mazowiecka „Szarawira”, „Przyszła w podwóreczko”, „Od Puław”, „Sichów „ czy krakowskie „O serce, serce”). I dość nietypowy, jak na proste, ludowe zespoły rozbudowany skład muzyków, którzy tworzą cały nowoczesny styl albumu oraz nastrój i brzmienie tej nowej, już nie-ludowej, muzyki: śpiewacy ( Jan Gadula, Ewa Galusińska, Natalia Grosiak, Mateusz Krzyk, Maria Siwiec, Katarzyna Zedel), Darek Bafetowski ( gitara,banjo), Maciej Blach ( puzon), Witold Broda ( skrzypce), Łukasz Damrych( fortepian, Hammond), Jan Galach ( skrzypce), Patrycjusz Gruszecki (trąbka),Łukasz Sobolak (perkusja),Marta Sochal-Matuszyk ( skrzypce), Barbara Palczak (kontrafagot), Kamil Pelka (bas)  oraz Chór Chłopięcy NFM i mistrz ceremonii – Łukasz Matuszyk ( akordeon, harmonia pedełowa).

Dionizy Piątkowski