Mathias Eick to wybitny muzyk z Norwegii, który od kilku sezonów buduje swój jazzowy świat wydając wspaniale odbierane przez publiczność i krytyków albumy ze znakiem ECM Records. Wychował się w muzycznej rodzinie: jego bracia Johannes Eick i Trude Eick są także muzykami jazzowymi. Mathias jest trębaczem, gra też na basie, wibrafonie, pianinie i gitarze. Występował z wieloma znanymi zespołami oraz muzykami m.in. Jaga Jazzist, Manu Katché i Trondheim Jazz Orchestra (razem z Chick’em Coreą i Patem Metheny’m). Lokalną, popularność zdobył współpracując z norweskim piosenkarzem i autorem piosenek Thomasem Dybdahlem oraz nagrywając z norweskimi zespołami Turboneger, DumDum Boys, Motorpsycho, D’Sound i Bigbang.
Już sensacją był jego album „Midwest” , na którym trębacz i kompozytor zainspirował się norweską muzyka ludową. Do zespołu pozyskał skrzypka Gjermunda Larsena, który brzmieniu albumu nadał wymiar folkloryzującej, jazzowej suity. Inspiracją dla powstania tego albumu była wyczerpująca trasa koncertowa, jaką zespół odbył w USA. ” Byłem długo w trasie i odczuwałem tęsknotę za domem – tak wyjaśniał genezę albumu Mathias Eick. I tak dotarliśmy do miejsca zwanego Midwest i nagle poczułem się jakbym był w domu. Czułem się tak, jak musieli się czuć pierwsi osadnicy, który budowali tu swoje domy. Przypomniałem sobie swoje rodzinne strony w Norwegii”.
Na płycie „The Door” trębacz i kompozytor nacisk położył na liryczne partie solowe. Utwór tytułowy powstał wiele lat temu, zainspirowany piosenką Stinga „Shape Of My Heart”. „Edinburgh” nawiązuje do twórczości norweskiego kompozytora Edwarda Griega i muzyki Jana Garbarka. „Joni” to hołd dla Joni Mitchell, której fanem Mathias Eick jest od lat ( utwór zainspirowała piosenka „Both Sides Now” kanadyjskiej wokalistki). „The Day After” łączy w sobie różnorodne wpływy, nawiązuje do wspólnej płyty Keitha Jarretta i Jana Garbarka „Belonging” oraz twórczości Eltona Johna i jego stylu gry na fortepianie.
Kolejny album “Skala” to – jak mówi Mathias Eick, długi proces: „… przygotowanie płyty przypominało bardziej standardy bliskie muzyce pop niż, typowym produkcjom ECM. Praca nad projektem rozpoczęła się w studiach Cabin Recorders w Oslo, gdzie przez pięć tygodni samotnie przygotowałem szkice kompozycji na różne instrumenty. Kolejny etap pracy to nagrania z różnymi muzykami, m.in w studio Bugge Wesseltofta, dogranie partii wibrafonu w Pooka Studio oraz ostatnie prace i ostateczny miks w słynnym Rainbow Studio. W nagraniu płyty wzięło udział siedmiu muzyków, w tym aż dwóch perkusistów (Torstein Lofthus i Gard Nilssen).
Na „ Ravensburg” Mathias Eick ponownie stawia na charakterystyczne, znane wcześniej z albumu „ Midwest ”połączenie trąbki i skrzypiec. Nowym skrzypkiem w zespole jest wschodząca gwiazda norweskiej sceny jazzowej – Håkon Aase (znany także ze współpracy z Thomasem Strønenem), a zespół tworzą perkusiści – Helge Andreas Norbakken i Torstein Lofthus. Mathias Eick jest w doskonałej formie kompozytorskiej – jego dzieła są oparte na dynamicznych konstrukcjach rytmicznych, a ich okrasą są wspaniałe, pnące się w górnych rejestrach melodie. Album „Ravensburg” został nagrany w klasycznym stylu/pracy ECM Records: w Rainbow Studio a producentem jest oczywiście Manfred Eicher.